Close
Close

נגישות

Interface

Adjust the interface to make it easier to use for different conditions.

אמנות אסיה

גלריות המחלקה לאמנות אסיה במוזיאון ישראל מציגות עבודות אמנות שנוצרו במשך קרוב לחמשת אלפי שנות יצירה אמנותית. כל אחת מהן מציעה הצצה לתרבויות העשירות של סין, יפן, הודו וההימלאיה. תרבויות שונות אלה עוצבו, כל אחת, בידי ההיסטוריה שלה, המבנה החברתי והסביבה הגאוגרפית שלה. עם זאת, הן גם קשורות זו לזו ואמנותן משקפת את מעבר הידע והרעיונות מבעד לגבולות המשותפים ועל פני דרכי המסחר העתיקות באזור. 


Japan

יפן

הים המקיף את שרשרת איי יפן שממזרח ליבשת אסיה הגן עליה מפני כיבושים מן היבשת, אך גם הגביל את קשריה ובודד אותה. בידודה הממושך השפיע עמוקות על תרבותה של אומה ייחודית זאת, המתאפיינת בשימור מוסדות וערכים עתיקים, ובקבלת השפעות מן החוץ מבלי לוותר על תרבותה המקורית.; רוח היצירה היפנית, המוצגת בגלריה במבחר יצירות אמנות וחפצי יומיום, מתאפיינת ברגישות עזה לטבע, במיומנות טכנית גבוהה, באסתטיקה טהורה ובפשטות מתוחכמת. 

חשיפתה של יפן לסין ולמערב בפרקים מסוימים בתולדותיה חוללה בה תהפוכות. הראשונה שבהן התרחשה במאה ה-6 לספירה, כשהבודהיזם הגיע ליפן מסין וקוריאה, התווסף לאמונת הטבע העתיקה, השינְטוֹ, והוליד פרץ גדול של יצירה אמנותית – ציור, קליגרפיה, בניית מקדשים רבים ועיטורם בפסלים.

פגודה ועליה טקסט בודהיסטי ('קומפון דהראני') המוצגת בגלריה, היא אחת ממיליון פגודות שהזמינה הקיסרית שוּטוֹקוּ, כנראה כדי לכפר על שפיכות דמים במהלך דיכוי מרד שפרץ בממלכתה. הטקסטים בפגודות לא נועדו לקריאה; עצם העתקתם היתה דרך מקובלת לזכות במצווה דתית. 

מן המאה ה-12 ועד המאה ה-16 שלט ביפן מעמד הלוחמים, הסמוּראים, ובראשו השוֹגוּן ובעלי האדמות הפאודלים. יפן ידעה אז תקופות של מלחמה מבית ומחוץ. חליפת שריון של סמוראי המוצגת בגלריה הוכנה על פי דגם אשר פותח במשך מאות שנים כדי להגן על הלוחם הסמוראי. את קסדת החליפה, בעלת 62 הצלעות, יצר מיוצ'ין נוֹבּוּיִיֶה, אמן מתכת נודע ביפן, והיא נושאת את חתימתו ואת שנת ייצורה: 1525.

במאה ה-17 הושג ביפן שלום פנימי ונפתחה תקופה של הסתגרות ויציבות. תקופה זו היתה קרקע פורייה לטיפוח הצורות המסורתיות של האמנות היפנית: הציור וההדפס, טקס התה וטיפוח הגן, והתאטרון.

תאטרון ה'נו' היפני הוא מופע מוזיקלי מסוגנן וכמעט מופשט, שעניינו תיאור רגשותיה הפנימיים של דמות שנקלעה למצב דרמטי. מסכת נוֹ בדמות אישה צעירה  ('קוֹ אוֹמוֹטֶה')  מן המאה ה-18,  שעטה על פניו גבר בתפקיד אישה, מייצגת את היופי הקלסי של תקופת החצר הקיסרית היאן (המאה ה-11): הגבות מגולחות, השֹער חצוי בפסוקת ברורה והשיניים מושחרות. 


China

סין

תרבותה העתיקה והמפוארת של סין קיימת ומתפתחת משחר ההיסטוריה ועד ימינו, חרף מלחמות, כיבושים ותהפוכות. היצירות המוצגות בגלריה – ובהן ציורים, פסלים, כלי ברונזה וחרס - שופכות אור על מנהגים, אמונות, ואמנות סיניים בני אלפי שנים. 

בשנת 221 לפני הספירה אוחדו לראשונה מדינותיה הנפרדות של סין בידי שליט שהכריז על עצמו קיסר ראשון. הקיסרים הבאים משלו בסיוע מערכת נרחבת של פקידים מלומדים.  בבתיהם של פקידים אלה, ובבתיהן של משפחות אמידות אחרות בסין, נהגה חלוקה מסורתית לאזורים ציבוריים ולאזורים פרטיים לגברים ולנשים. 

לצד חדרי האורחים, היה חדר העבודה החשוב שבחדרי הבית. לשם פנה בעל-הבית כדי לעסוק באמנויות הגבוהות – אמנות הכתיבה התמה (קליגרפיה), קריאה, נגינה או האזנה למוזיקה; שם גם פגש את חבריו ודן עמם בציורים ובעתיקות. חדר עבודה סיני שהוקם בגלריה, כולל ריהוט וחפצים מן המאה ה-16 וה-17, ומאפשר הצצה לעולמו של מלומד סיני בן-התקופה.

אנשי מדע ומלומדים סינים שינו את פני האנושות בזכות המצאות כגון ייצור הנייר, המצפן ואבק השרפה; בסין גם פותחו ייצור המשי החרסינה ושתיית התה. האמנים ובעלי המלאכה הסינים הותירו תרבות חומרית מתקדמת מאוד ומפוארת המוצגת בגלריה, למשל, בקערה מעוטרת בדרקונים מתקופת דאוּגוּאנְג (1850-1822) ובצלחת דמוית חרצית מן המאה ה-18.

תורות פילוסופיות שונות מתקיימות בסין זו לצד זו כבר אלפי שנים ובהן הקוֹנפוּציָניזם, הדאוֹאיזם והבודהיזם; ולצדן, מסורת פולחן האבות והאמונה בעולם. הסינים קברו את מתיהם בטקסים מפוארים ושלחו אותם לדרכם כשהם מצוידים בחפצים שנועדו לשמשם בעולם הבא. קברי הקיסרים הקדומים היו ארמונות תת-קרקעיים, שהכילו כלים עשויים ברונזה, קרמיקה וחרס המתארים את חיי היומיום בחברה החקלאית על אנשיה ובעלי-החיים שבה. כזה למשל הוא פסל של סוחר מזרח-תיכוני רוכב על גמל דו-דבשתי, אשר נוצר בהשראת שיירות הגמלים עמוסות הסחורות שנעו לאורך 8,000 הקילומטרים של דרך המשי המחברת בין סין לבין מערב אסיה ורומא.


India

הודו

למרות גבולותיה הטבעיים של הודו – האוקיינוס ההודי מדרום והרי ההימאליה מצפון – במהלך ההיסטוריה היגרו אליה בני עמים שונים אשר הטביעו את חותמם על דיוקנה החברתי הרב-גוני. כיום מתגוררים במדינה יותר מביליון בני-אדם, ומדוברות בה 14 שפות ב-200 ניבים. 

לדת יש תפקיד מרכזי בחיי ההודים; 80 אחוז מתושבי הודו כיום מאמינים בדת ההינדואיזם, והאמנות העתיקה המסורתית במדינה היא על-פי-רוב דתית באופייה. פסלי הדתות הינדואיזם ובודהיזם נוצרו לפי כללים קבועים שהשתמרו במשך מאות בשנים, עד ימינו אנו. הביקור במקדשים והעלייה לרגל אליהם, לעתים ממרחק אלפי קילומטרים ממקום המגורים, הם תופעה נפוצה ורבת-משמעות בחיי ההודים; שם מתרחש ה'דַרְשַן' (שמשמעו, בשפה העתיקה סנסקריט, "התבוננות") – המפגש עם האל. 

יצירות המוצגות בגלריה, מן המאה ה-4 לפני הספירה ועד למאה ה-19, שופכות אור על מקצת מן האמונות והלכי הרוח הפילוסופיים המרתקים בהודו. באחד הפסלים הבולטים, שנוצר במאה הרביעית לפני הספירה מאבן חול אדומה, מתואר האל שיווה, מהאלים הבולטים בפולחן ההינדואי, בצורת עמוד פאלי – "לינגה". הלינגות הם חפצי הפולחן החשובים והקדושים ביותר במקדשיו של שיווה. המאמינים סוגדים להם משום שהם מסמלים את כוחו היצרני של היקום, שהוא אחד מהיבטיו החשובים ביותר של אל זה. לצד פסלו של שיווה, מוצג בגלריה פסל של בודהה יושב על כס מלכות, עשוי אבן צפחה, אשר נוצר למקדש בודהיסטי בין המאה ה-2 למאה ה-3 לספירה. 

הבודהיזם נוסד במאה ה-5 לפני הספירה על ידי סידְהַרְתה גאוּטָמה, נסיך מצפון הודו המכונה גם "בודהה" (בסנסקריט: "המואר" או "המתעורר"), מכיוון שהעמיד במרכז את האדם, את סבלו ואת הדרכים להירפא ולהשתחרר מסבל זה. הדת הבודהיסטית התפשטה במהירות והייתה לדת השולטת ברחבי רוב יבשת אסיה (על אף שבהודו היא דווקא נחלשה). דימויים מפוסלים של בודהה, שלימים נאספו במערב כיצירות אמנות, היו בעלי תפקיד חשוב בתהליך התפשטות האמונה הבודהיסטית. 

בנוסף לעבודות הפיסול, התצוגה כוללת גם ציורים, שרובם נוצרו בצפון הודו במאות ה-17 וה-18, ושולבו בספרות דתית המתארת אפוסים מיתולוגיים שנכתבו בהודו לפני מאות שנים. 


  מרים מלאכי