מוזיאון ישראל, ירושלים
Array
(
)
Close
Close

נגישות

Interface

Adjust the interface to make it easier to use for different conditions.

אפריקה ואוקיאניה

אפריקה

אפריקה, ערש האנושות והיבשת השנייה בגודלה בעולם, מורכבת מחמישים מדינות ותושביה דוברים אלף שפות. אמנותה המוצגת בגלריה משקפת את התרבויות המסורתיות של האזורים שמדרום לסהרה.  היותר שמרבית פריטיה של אמנות זו עשויים חומרים מתכלים כגון עץ, אריג, וסיבי צמחים, רובם הם מן המאה ה-19 ואילך, מיעוטם קדומים יותר ורק אחדים מהם מן המאה ה-3 ועד המאה ה-6.

אמנות אפריקה נוצרה בשירות הדת האנימיסטיצת הממלאת תפקיד מרכזי בחיי היומיום של תושבי היבשת. לפי דת זו לכל גוף בטבע, חי, צומח או דומם, י שרוח חיים או נשמה. האמונה בכוחותיהם המאגיים של חפצים ובקיומן של רוחות שיש לרצותן ולפייסן בפולחן ובטקסים שלטת בכל היבטי החיים. הפסלים הם הביטוי החומרי של אמונה זאת וכלי מוחשי ליצירת קשר עם אלוהיות למיניהן, עם הרוחות ועם האבות הקדמונים.


מרכז אפריקה

מרכז אפריקה

מרכז אפריקה, שטח עצום המשתרע מן הג'ונגל הטרופי במערב ועד לערבות העשב של הסוואנה בדרום-מזרח, הוא ביתם של עמים רבים: פאנְג, קוֹטָה, קוּבָּה, לוּבָּה, מַנְגְבֶּטוּ, קוֹנגוֹ, צ'וֹקְוֶה ואחרים. 

כוחות על-טבעיים ממלאים תפקיד חשוב בקרב עמים אלה. בטקסים שונים רותמים בני העמים את הכוחות החיוביים לטובתם, ומגבילים את פעולתם של הכוחות השליליים. לשם כך, הם משתמשים בחפצי פולחן מיוחדים: צלמיות כוח, שלפי האמונה משמשות משכן לכוחות העל-טבעיים ולרוחות החזקות. יוצרי הצלמיות מטמינים בחלל הריק שבבטניהן או בראשיהן חומרים מאגיים, מעולם החי והצומח. בצלמית כח מקונגו בצורת אדם, המוצגת בגלריה, נעוצים מסמרים רבים שתפקידם לעורר את הכוחות המאגיים שבה - ולגייס את רוחות האבות הקדמונים.

האמונה בכוחות העל-טבעיים באה לידי ביטוי גם בסגידה לאבות הקדמונים שהלכו לעולמם. מותו של זקן השבט או של אבי המשפחה מפורש כפרידה מקהילת החיים, והשתלבות בעולמן של רוחות האבות. פסלי דמויות קדמונים משמשים כלי קיבול לרוחות האבות מצד אחד ומקור של חיות לצאצאיהם מצד אחר. החיבור בין המוות לחיים נראה למשל בעינים של צלמית מקוטה שעשויות משרידים של עצם גולגולת. ובפסל בצורת אדם של בני מהונגווה, אשר במקור עמד על סל שבו טמונים שרידי אבותיהם של בני השבט.

מנהג נוסף הנפוץ בקרב עמי מרכז אפריקה, כמו באפריקה כולה, הוא טקסי חניכה למתבגרים. בכפרים הנמצאים ביערות פועלות אגודות גברים היוצרים מסכות, שממלאות תפקיד חשוב בתהליך החניכה של הצעירים, ובהעברת הידע והאחריות אליהם. 

בגלריה מוצגת מסכת פאנג לבנה ומטילת אימה, הידועה בשם נגיל, שעטו על פניהם חברי אגודה סודית רבת עוצמה. חברי האגודה פעלו כשופטים ושוטרים, חשפו קוסמים ומכשפים וגזרו את דינם של אלה שלא צייתו לחוק. 

 


מזרח אפריקה ודרומה

מזרח אפריקה ודרומה

תושבי מזרח אפריקה ודרומה נחלקים לקבוצות אתניות שונות. רבים מהם, כגון בני דינקה, מסאי וסַמְבּוּרוּ שבמזרח אפריקה, הם בני שבטים נודדים שאמנותם באה לידי ביטוי בחפצים ניידים כגון תכשיטים וקישוטי גוף. לעומת זאת בסודן, בקניה, בטנזניה, באתיופיה ובמדגסקר - שמתגוררים בהן גם יושבי קבע - נפוצים גם חפצי אמנות קבועים ובהם צלמיות גדולות שגולפו בעץ. למשל: פסלי קונסו ומהפאלי בצורת בני אדם, המוצגים בגלריה, ששימשו כמצבות קבורה. פסלים אלה מסמלים כלי קיבול לנשמה של האדם שהלך לעולמו, אשר נהיה מתווך בין העולמות. 

בקרב בני המקונדה ממוזמביק ובני הניאמווזי מטנזניה התפתחה מסורת מפוארת של יצירת מסכות, פסלונים וחפצים נוספים עתירי גילופים - המשמשים סמלי מעמד. דוגמה לכך ניתן למצוא בכיסא מרשים של ראש שבט מבני ניימווזי; במהלך טקסים וכינוסים ראש השבט יושב על הכיסא המוגבה, בעוד חברי השבט על האדמה.

פלא אמנותי היסטורי התגלה במדבר קלהרי: ציורי סלע שציירו לפני כ-30 אלף שנה הבּוּשְמֶנים בני חוֹיסאן. ציורים אלה, מאוצרות התרבות הגדולים של דרום אפריקה, שימשו בטקסי ריפוי והורדת גשמים. רבים מהציורים התייחסו לציד ותיארו חיות בר, כגון סלע מצויר שיצרו בני סאן המוצג בגלריה.

 


מערב אפריקה

מערב אפריקה

האמונה בכוחות העל-טבעיים בקרב בני תרבויות אפריקה באה לידי ביטוי בסגידה לאבות הקדמונים שהלכו לעולמם. מותו של זקן השבט או של אבי המשפחה מפורש כפרידה מקהילת החיים - וכניסה לעולם הרוחות.  
בקרב התרבויות שבאזור חופי מערב אפריקה ובהן גאנה, ניגריה וחוף השנהב נפוצים פסלי עץ המייצגים את האבות הקדמונים והם מהווים משכן לרוחות המתים. דוגמה לכך ניתן למצוא בצלמית אם קדמונית של בני באולה מחוף השנהב, המוצגת בגלריה. הדמות המיוצגת בצלמית הייתה, ככל הנראה, מעמודי התווך של החברה; דמותה המפוסלת מסמלת אישה אידאלית: תסרוקתה המפוארת מעידה על טיפוח, מצחה הגבוה הוא סימן לחוכמה והצלקות בגופה מסמלות את יכולתה להתמודד עם כאב.

מסכות בעלות תפקיד טקסי, נוצרו בחלקים המדבריים במערב אפריקה על ידי קבוצות סגורות שהחברוּת בהן עברה מדור לדור. כזו לדוגמה היא מסכה השייכת לאגודת קונו שבמאלי; מסכת עץ מואורכת זו כוסתה בחומרים אורגניים המקנים לה כוחות, על פי האמונה המקומית.

לצד חפצים פולחניים, מוצגים בגלריה חפצים מחיי היומיום באזורים שונים של מערב אפריקה. למשל, משקולות לזהב אשר נוצקו בנחושת, בברונזה ובפליז, ושימשו את בני אַקאן השוכנים במדינות שלאורך החוף המערבי של אפריקה לשקילה ולמסחר באבקת זהב, מן המאה ה-15 ועד המאה ה-19. 

 

 


Oceania

אוקיאניה

האוקיינוס השקט המשתרע על פני שליש משטחו של כדור הארץ, מחופי מזרח אסיה ואוסטרליה ועד לחופי מערב אמריקה, היה מאות רבות של שנים ארץ לא-נודעת. עם זה, כבר לפני כ-60 אלף שנה החלו חבורות קטנות של נוודים מדרום-מזרח אסיה להתיישב באיים הרבים הפזורים בו ועד מהרה נוצרו ביניהם קשרי סחר חליפין. חפצי התרבויות המגוונות והעשירות שיצרו צאצאי הנוודים האלה, אשר לעתים קרובות אפשר למצוא בהם שרידי השפעות מסין ומהודו, מוצגים בתערוכה שלפניכם.

התצוגה משקפת את שפע האמנויות באוקיאניה. אלה שגשגו בכל מיני טכניקות -  מעבודות עץ ואבן ועד לעבודות עלים ונוצות - ונוצרו בסגנונות רבים, שכן מקורן בחברות מבודדות שכל אחת מהן פיתחה סגנון משלה. יוצרי העבודות היו מומחים בתחומם, שהוכשרו מדור לדור וזכו להערכה ולהערצה בקהילתם. אמנותם, שהיתה חלק בלתי נפרד מטקסיהם הדתיים והחברתיים, עוסקת בנושאי פריון, חניכה ומעמד חברתי, ולעתים גם בציד ראשים ובקניבליזם למטרות פולחן.


אוסטרליה

חייהם של הילידים האבּוריג'ינים, צאצאי המתיישבים שהגיעו לאוסטרליה מדרום-מזרח אסיה לפני 60-40 אלף שנה, מתנהלים לפי המושג "זמן חלום". הם מאמינים כי בזמן זה - המתייחס לתקופת עבר אגדית וקדושה - כוננו ישויות הרוח את מבנה העולם ואת בני-האדם. האמנות, לפי האמונה האבּוריג'ינית, מגשרת בין העבר האגדי כך שיתקיים לצד ההווה כמעין מציאות מקבילה. 

באמצעות יצירות האמנות, שמשמעויותיהן הסמליות באות לידי ביטוי בתבניות גאומטריות או במוטיבים מן הטבע, סיפרו האבּוריג'ינים את תולדותיהם וכך שימרו את תרבותם ומסורותיהם; כזה למשל הוא תיק מקליפת עץ המוצג בתערוכה, המעוטר בסמלים שבטיים עתיקים ורבי משמעות ונועד לשאת מתנות בטקסי קבורה מסורתיים. טוטם - פסל של אב קדמון ומיתולוגי, ובו ציור אופייני לאבורג'ינים, אשר נוצר על ידי האמנית קיטי קנטילה במאה ה-20, מדגים את ההמשכיות של האמנות המסורתית גם ביצירה מודרנית. 

האמנות בחברות האבּוריג'ינים המסורתיות לא נחשבת לעשייה ייחודית, אלא לחלק בלתי נפרד מחיי היומיום. האבּוריג'ינים עוסקים בחיי היומיום בריקוד, שירה, קליעת סלים, ציורי חול, עיטור הגוף או יצירת כלים ומגנים קדושים. דוגמה לכך הוא כלי עץ בצורת סירה טקסית, שנוצר במלאכת מחשבת ועליו דימויים וקישוטים מעולם הסמלים המסורתי.


פולינזיה

פולינזיה, שפירושה "איים רבים", מיוצגת בתערוכה באמצעות חפצים שמקורם התרבותי משותף, ומוצאם מהוואי, מניו-זילנד, מהאי פסחא, מסמואה, מטונגה, מאיי אוסטרל ומאיי קוק.

החברה הפולינזית היא חברה דתית מעמדית, ובראשה מנהיג (צ'יף) קדוש. חפצי האמנות של חברה זו  הם פסלים המתארים את האלים הראשיים ואת האבות קדמונים, קישוטי גוף, ציורים על בדי קליפת העץ ('טאפה') ואמנות נוצות ואריגים.  היצירה האמנותית עשויה לפי כללים אסתטיים מחמירים ומדויקים של הפולחן הדתי, המכתיב כל שלב בתהליך יצירתם.

כזה, למשל, הוא פסל דו-ראשי נדיר, המייצג דמות דו-מינית של אחד האבות שהועלה לדרגת אל; המיניות הכפולה והעמומה של הדמות משקפת את הדואליות של העל-טבעי; פסל זה נתלה בין היתר בטקסי קבורה על צוואר קרוביו של המת או על צווארם של הרקדנים בטקס, כאות לכפילות שמייצגים החיים והמוות.

חפץ פולחן בולט נוסף בגלריה הוא לוח פופו מן המאה ה-19 - פאנל רחב ממדים, מגולף בצורה מוקפדת ומורכבת ומסמל אב קדמון, אשר ניצב בבית התפילה וההתכנסות (EMRAE).

חומריהם, עושרם ואיכותם האמנותית של החפצים הפולינזיים מסמלים את מעמדו החברתי של בעליהם. חפץ יוקרתי לדוגמה, המוצג בגלריה, הוא מטה שנהב לוויתן; ללווייתן משמעות מיוחדת בקרב בני עמי פולינזיה. שיניו מקושרות לישויות אלוהיות השולטות בים, ומשמשות לציון כריתת ברית - החל בבריתות נישואין וכלה בהסכמים צבאיים בין עמים.

 


מלנזיה

כאשר הגיעו בני אירופה למלנזיה התגלתה לעיניהם מסורת אמנותית של פסלים המשלבים פנים דמיוניים עם עיטורים מורכבים במיוחד. אמנות זו משקפת את תפקידן המרכזי של רוחות האבות בתרבות זאת; לפי אמונתם של בני מלנזיה, הרוחות שוכנות בתוך הדמות-פסל ואפשר לזכות בחסדיהן באמצעות טקסים או כשפים.

חיי החברה במלנזיה נשלטים בידי אגודות סודיות המתכנסות ב"בית הגברים". חברי האגודות, שנבחרו בקפידה, הוכשרו פיזית ורוחנית לתווך בין כוחות הטבע והרוחות הפועלים בעולם ובין הקהילה. לכל אגודה כזו אוצר של סגנונות ומנהגים משלה. באיים הגדולים - ובעיקר בפפואה גינאה החדשה שהיא האי השני בגודלו בעולם – יצירות האמנות נעשות בעיקר לצורכי פולחן.
האגודה ו"בית הגברים" משפיעים באופן מכריע על ייצורם של מגוון דמויות מגולפות, מסכות וכלי נגינה קדושים - כולם עשויים במומחיות רבה. בגלריה מוצגת, לדוגמה, מסיכת טקס חניכה גדולת ממדים מפפואה גינאה, שצורתה כרוח האבות המייסדים, והיא עשויה קליפות עץ מושטחות.

מסורת יצירת המסכות הנפוצה באה לידי ביטוי גם בחגיגות שבטיות, כמו למשל מסכת המלנגן המוצגת כאן, אשר שימשה לטקסי קבורה. בטקסים אלו, כל אחד מהגברים חובש מסיכה שונה, אך כולן עשויות לפי אידאל הגבר המקומי: תסרוקת גדולות ומפוארות, פנים אגרסיביות והאף הרחב האוזניים מוארכות.

 


מיקרונזיה

במיקרונזיה - שפירושה "איים קטנים" - ישנם כ-2,500 איים. אורח-חייהם של תושבי האיים מושפע מהים הסובב אותם; המומחיות בניווט ימי, המסעות בים והעיסוק בדיג הם הנושאים העיקריים בתרבותם ובאמנותם של התושבים - והסמלים המרכזיים בזהותם. 

חפצי האמנות המיקרונזיים המוצגים בתערוכה, אשר יוצרו בקפדנות רבה, משמשים בחלקם לניווט בים, לעיטור חרטום הסירה או כקמיעות להגנה על יורדי-הים. באי מורטלוק אטול מיוצרות מסכות המייצגות את הרוחות הטובות שמגינות מפני אסונות הצפויים מן הים. מסכת מורטלוק המוצגת בגלריה מיועדת לתלייה בפינות החדרים בבית כהגנה מפני סערות, שיטפונות ונזקים. 

באיים המזרחיים של מיקרונזיה טווים בנול אריגים עדינים ומשובחים מסיבי בננה והיביסקוס וקולים משטחים ארוגים. כבוד רב מוענק גם לחומרים מן הטבע שאינם נפוצים באזור, כגון צדפות ושנהבי לווייתנים. אוסף קישוטי ראש, תיקים ומניפות המוצג בגלריה, מדגים אמנות שנוצרה בשילוב החומרים: סיבי בננה, היבסקוס, צדפות ונוצות. 

  • יעל אשל