Close
Close

נגישות

Interface

Adjust the interface to make it easier to use for different conditions.

ציורי דיו יפניים: מתנה מאוסף גיטר-ילן

מוצג מיוחד

  • Date icon1 באפריל 2022 - 1 באוגוסט 2022
  • אוצרת: מרים מלאכי
  • אולם אסיה על שם סלמה והלל פיצ'וטו

היצירות המוצגות כאן הן מבחר נאה של ציורי זֶן יפניים וציורים שנוצרו בתקופת אֶדוֹ (1868-1603) בהשפעת ציירי הזן. הדרך הבודהיסטית המכונה זֶן (=מדיטציה) הגיעה מסין ליפן במאה ה-7, ועיקרה – שחרור מחשיבה מושגית וממיינת והחלפתה בתפיסה ישירה של המציאות ובהתנסות אישית. לפי שיטה זאת בכוחו של כל אדם להתעורר מתרדמת התודעה שרובנו שרויים בה ולהגיע להבנה של הדברים וראייה נכוחה של המציאות. ההבנה יכולה להתרחש בעקבות מדיטציה, פתרון שאלות סתומות שלא באמצעות השכל ('קואן'), פעולה מהממת של המורה או עשיית כל פעולה, גם זו הפשוטה והיומיומית ביותר, בקשב רב ובמלוא תשומת הלב. כל אלה מתוארים במידה זו או אחרת ביצירות.

ציורי הזן נוצרו ברוח זאת, בעבודת מכחול ספונטנית (בעקבות תרגול ממושך), במחווה חד-פעמית,  בפשטות ובתמצות. לעיתים הדימוי המתואר בהם מלווה בטקסט מקודש או בקטעי שירה מהקאנון הספרותי, ולעיתים הטקסט הוא הדימוי עצמו.

אוסף גיטר-ילן, המתמחה בציורי זן, הוא מן האוספים הטובים מסוגו בעולם, מחוץ ליפן.

 

 

       

הקוּאין אֶקאקוּ (יפני, 1769-1686), היטוֹמארוֹ המשורר המלומד, יפן, 1750 בקרוב, דיו על נייר, מתנת אוסף גיטר-ילן, ניו־אורלינס וניו־יורק לידידי מוזיאון ישראל בארה”ב

 

 

מרוּיאמה אוֹקיוֹ (יפני, 1795-1733), דארוּמה, 1760 בקירוב, דיו על נייר, מתנת אוסף גיטר-ילן, ניו־אורלינס וניו־יורק לידידי מוזיאון ישראל בארה"ב

 

 

סוֹזן גֶנקיוֹ, (יפני, 1868-1799 (, הנזיר נַנזֶֶן (קוֹאן), יפן, ראשית המאה ה־ 19, דיו על נייר, מתנת אוסף גיטר-ילן, ניו־אורלינס וניו־יורק לידידי מוזיאון ישראל בארה"ב