מוזיאון ישראל, ירושלים
Close
Close

נגישות

Interface

Adjust the interface to make it easier to use for different conditions.

צורות זורמות II

מבחר עבודות של ז'ן ארפ

  • אוצרת: נירית שרון דבל
  • האולם על שם קיי מריל הילמן
  • רישום ופיסול
אמן: ז'ן ארפ

בראש העמוד:
ללא כותרת, 1965, הֶדבּק וצבעי-מים על נייר, אוסף ארתור ומדלן שאלט לג'ואה, שציוותה מדלן שאלט לג'ואה, ניו-יורק, לידידי מוזיאון ישראל בארה"ב

 

צורות בעלות קו מתאר מתעגל ומאפיינים של אורגניזם חי או של מוטיב צמחי קיבלו אצל ז’ן ארפ חיים עצמאיים. הן מחקות את הנפח ואת המקצב של הטבע, ואף שאינן מתארות מציאות ואינן גאומטריות הן נראות מוכרות להפליא. היצירות שלפנינו נותנות ביטוי לשפה הביומורפית שגיבש ולקו הרך והזורם שבאמצעותו ברא עולם הרמוני.

את דרכו האמנותית החל ז’ן (הנס) ארפ (1966-1886) כמשורר וצייר בעיר הולדתו שטרסבורג שבמחוז אלזס, שהיתה נתונה להשפעה של תרבות צרפתית וגרמנית כאחד. קורותיו שזורים בפרקים מרכזיים בתולדות האמנות במחצית הראשונה של המאה ה־20 – הוא הציג עם קבוצת ”הפרש הכחול” ב־1912 במינכן לאחר שהתוודע אל קנדינסקי, בהמשך הכיר את האמנים שפעלו בפריז ובהם פיקאסו, הזוג דלונה ומודיליאני, ויצר בהשפעת הקוביזם והאקספרסיוניזם את עבודותיו המופשטות הראשונות. ב־1916 נמנה עם מקימי תנועת הדאדא בציריך והחל לצייר ציור אוטומטי שתוצאתו ציור מופשט, וב־ 1925 השתתף בתערוכה הסוראליסטית הראשונה בפריז. את פסליו המוכרים, שבהם מתורגם הקו הרך והמתעגל לצורה אורגנית תלת־ממדית, הוא החל ליצור רק ב־1930.

אוסף מוזיאון ישראל התברך בייצוג עשיר לעבודת ארפ בציור ובפיסול, וכאן מוצג מבחר מיצירתו המאוחרת - רישומי־הכנה דו־ממדיים לפסלים; תבליט, שמשווה לצורה נפח ראשוני; ופסלים המשתחררים לחלל ומממשים במלואה את הצורה הביומורפית.

בלי כותרת, 1965 הֶדבּק וצבעי-מים על נייר
אוסף ארתור ומדלן שאלט לג'ואה, שציוותה מדלן שאלט לג'ואה, ניו-יורק, לידידי מוזיאון ישראל בארה"ב