ליסה ריהאנה | מוזיאון ישראל, ירושלים
Close
Close

נגישות

Interface

Adjust the interface to make it easier to use for different conditions.

ליסה ריהאנה

המרדף אחרי ונוס [נגועים]

    16 יולי 2019 - 31 דצמ' 2019
  • אוצרת: דורית שפיר
  • מעצבת: רונית צ'רניקה
  • ביתן פלבסקי

"המרדף אחרי ונוס [נגועים]" הוא הקרנת וידאו פנורמית בהשראת טפט נוף צרפתי מהמאה ה-19 שהציג תמונה של איי הדרום, אידילית ורחוקה מן המציאות. ריהאנה משתמשת בתוצר הקולוניאליסטי האירופי כנקודת מוצא ומדמיינת את העבר אחרת. על רקע הטפט, שהיא מפיחה בו חיים ומפרשת אותו מחדש, מוצג נרטיב שאורג התרחשויות אמיתיות ומומצאות.

הסיפור מתחיל במסעותיו הנודעים של קפטן ג'יימס קוק, שלפני 250 שנה הפליג מחופי אנגליה והיה האירופי הראשון שרגלו דרכה במקומות המרוחקים ושיצר קשרים עם בני האיים בחצי הכדור הדרומי. הכותרת "המרדף אחרי ונוס [נגועים]" מרמזת על מסע של חיפוש ויש בה התייחסות מפורשת להנחיות שקיבל קוק מהצי המלכותי לתעד את התנועה של כוכב הלכת ונוס (נוגה) על פני השמש, ובתוך כך להעמיק את הידע של אנגליה על העולם ולהרחיב את השפעתה. התוספת "נגועים" מעלה על הדעת העברה של מחלות אירופיות לאזור, שהשלכותיה חרגו הרבה מעבר לזיהום פיזי.

ריהאנה – שאימהּ היגרה לניו-זילנד מבריטניה ועל שורשיו המאוֹריים של אביה אפשר להתחקות לפחות שבעה דורות לאחור – נושאת מסר של מורכבות בעודה משחזרת את קולם ואת השקפת עולמם של העמים הילידים שנדחקו על כורחם אל השוליים. לאחר שצילמה את התמונות היא שילבה אותן ברקע שחילצה באופן דיגיטלי מהטפט "הפראים מהאוקיאנוס השקט", ולפעולה הטכנולוגית המרשימה הזאת, שארכה כעשור, נוסף פס קול מורכב שיצר שותפה לעבודה, ג'יימס פינקר. השחקנים הילידים, שבעיניה הם התגלמות של אבותיהם, משקפים את המגוון האתני, הלשוני והתרבותי באזור ותורמים למאמץ של ריהאנה לשנות את הסטראוטיפים הקולוניאליים ואת מאזן הכוחות כפי שהם משתקפים מהטפט הצרפתי.

האמנית מעלה שאלות על פוסט-קולוניאליזם, על עוול חברתי, על יחסים בין עמים ועל אוטונומיה של הילידים. היא אומרת שעבודתה "מרמזת על רמה של מורכבות שמעוררת אמפתיה ומזכירה לאנשים חלק מההיסטוריה הקולוניאלית". ברור שהקולוניאליזם אינו ייחודי לאוקיאנוס השקט ואין הוא נחלת העבר. "המרדף אחרי ונוס [נגועים]" מעלה על סדר היום נושאים רלוונטיים לכל חברה בת-זמננו שרוצה ללמוד משגיאות העבר.