Close
Close

נגישות

Interface

Adjust the interface to make it easier to use for different conditions.

ג'ספר ג'ונס: סימן וסמל


  • Date icon18 בנובמבר 2021 - 26 באפריל 2022
  • אוצרת: נירית שרון דבל
  • אולם קיי מריל הילמן
אמן: ג'ספר ג'ונס

אחד מסימני ההיכר של עבודתו של ג'ספר ג'ונס, מן הבולטים שבאמני ארצות־הברית במחצית השנייה של המאה ה־20 ,הוא השימוש ב"דברים שהתודעה כבר מכירה", בסמלים ובסימנים שהצופה מזהה מייד. הבחירה בדימויים מוכרים – בספרות, במפות מזוהות ובדגל ארצות־הברית – פוטרת את ג'ונס מן העיסוק בנושא ומאפשרת לו להתעמק בחומרים המרכיבים את עבודותיו ובתהליכי יצירתן. מאפיין בולט שלהן הוא השימוש בחומרים שאופייניים למדיה אחת לטובת מדיה אחרת, כגון שעווה וצבען על בד ציור ועיבוי הדפס שטוח על ידי יצירת שכבות ומרקם.

יצירתו הייחודית של ג'ונס מתכתבת עם האקספּרסיוֹניזם המופשט ומבשרת את הפּוֹפּ ארט. מצד אחד הוא אינו מבטל את הנושא כמו שעשו אמני האקספרסיוניזם המופשט, ומצד אחר הוא משתמש בייצוגים של תרבות – אם כי לא של תרבות הצריכה – שאפיינו את עבודתם של אמני הפופ ארט. כמו מרסל דושאן, שטען כי משמעות היצירה אינה נובעת רק מפעולת האמן אלא גם מתגובת הצופה, גם ג'ונס מצפה מהצופה להגיב ולשאול. למשל, האם הדגל שהוא רואה הוא דגל או ציור של דגל? מה משמעות הדגל כשהוא מנותק מהקשריו הטבעיים? והאם בצורתו זאת הוא מקרב או מרחיק?...

ג'ונס נולד בג'ורג'יה ב־1930 .בגיל 19 עבר לניו־יורק ואחרי שירות צבאי ביפן שב לעיר ב־1954 וחבר לסצנת האמנות האוונגרדית בה. שם הכיר את האמן רוברט ראושנברג שהיה לבן־זוגו והתוודע לרקדן והכוראוגרף מרס קנינגהם ולבן־זוגו המלחין ג'ון קייג'. ההיכרות עם יצירותיהם השפיעה על ראייתו את תפקידם של חיי היומיום באמנות, והקשרים החברתיים והאמנותיים עם השלושה הובילו לדרכים הייחודיות שהתווה כל אחד מהם בתחומו ולשיתוף הפעולה של ג'ונס עם קנינגהם.

העבודות בתערוכה הן מאוסף המוזיאון.

 

דגלים I, הדפס־רשת, 31/65, 1973, עיזבון ד"ר מארק וכסלר, ניו־יורק, לידידי מוזיאון ישראל בארה"ב