מוזיאון ישראל, ירושלים
Close
Close

נגישות

Interface

Adjust the interface to make it easier to use for different conditions.
טריפתיכון – לימודי אמנות לבגרות

טריפתיכון – לימודי אמנות לבגרות

מטרת התכנית ורעיונותיה
אנחנו מאמינים שאמנות צריך ללמוד במקום של אמנות, ועדיף במקום האמנות הגדול ביותר בישראל – מוזיאון ישראל. המוזיאון הוא מוסד התרבות הגדול ביותר בישראל, והוא מאפשר לתלמידים מכל רחבי ירושלים ללמוד בו יחד במשך שלוש שנים מי' עד י"ב, ולקבל 5 יחידות לבגרות שמוכרות על ידי משרד החינוך.

תכנית הלימודים של מגמת האמנות במוזיאון היא ייחודית ועל-אזורית, והיא בהתאם לתכנים שעולים מהתערוכות של המוזיאון. במגמה לומדים ליצור אמנות חדשה (ציור, פיסול, צילום, מיצב ווידיאו), ולומדים על האמנות של העבר, דרך המוצגים של המוזיאון.

התלמיד

בתכנית לומדים יחדיו תלמידים מבתי ספר שונים ברחבי ירושלים. המפגש בין בני נוער מסביבות חברתיות שונות הוא מעניין, מפרה ומעודד דו שיח וסובלנות. מטרתנו היא לתת בידי התלמידים כלים להיות בעלי עמדה והשקפת עולם עצמאית, תוך התמודדות עם סוגיית גיבוש הזהות ברובד האישי והישראלי, ופיתוח יכולת לבטא את רעיונותיו בשפת האמנות בכתב ובע"פ ובאמצעות יצירה אמנותית אישית.

אנו מאמינים כי אמנות אינה מציגה אמת אחד ויחידה, וכי אפשר לפרש אותה במגוון דרכים. ולכן אנו מעודדים את הביטוי האישי של התלמיד – הן בפרשנות של יצירות העבר, והן ביצירה האישית שלו. זאת מאחר שאמנות היא כלי מופלא לביטוי רחשי ליבו של האדם. דרך היצירות – שלנו ושל אמנים אחרים, נחקור שאלות המטרידות את הנער המתבגר, ולמעשה, כל אדם. נשאל מי אנחנו (כבני אדם, כישראלים)? מה בין זהות אישית וזהות חברתית? כיצד אמנות יכולה לתרום לחברה?

מבנה הלימודים
התכנית נלמדת באגף הנוער ע"ש רות של מוזיאון ישראל. היא נחלקת לשני חלקים: מעשי ועיוני, אשר בין השניים קשרים הדוקים. למעשה, את אשר נלמד באופן תיאורטי בשיעור העיוני, נבקש ליישם בשיעור המעשי, ולהיפך: התנסות אישית ביצירה, תעשיר את ההבנה שלנו לגבי מה שיצרו אמנים לפנינו. בתחום המעשי ניצור במגוון מדיה: ציור, פיסול, צילום, מיצב ומדיה מתקדמת. בתחום העיוני נלמד אודות יצירות שיצרו כמה מגדולי האמנים מן המאה ה-20 וה-21, אשר מוצגות באולמות המוזיאון. כמו כן נכיר יצירות ממאות קדומות יותר.

כיתה י': מושגי יסוד: השנה הראשונה מקנה לתלמיד מושגי יסוד ביצירה, ניתוח ופירוש יצירת האמנות, והתנסות ברישום, ציור, פיסול וצילום.

כיתות י"א: זהות: כל תלמיד יעסוק במרכיבי הזהות הדתית, הלאומית, התרבותית, האמנותית והאישית שלו. נבדוק מה הם מרכיבי הזהות השונים ביצירות אמנות מהעבר ומהווה. בסדנאות היצירה נבחן ביצירות אישיות את המשמעות של זהות תרבותית, לאומית ואישית. העיסוק בנושאים האלו יאפשרו לתלמידים להביע את עמדתם הפרטית ואת עולמם האישי גם בתחום העיוני וגם בתחום המעשי.

כיתה י"ב: זהות בינלאומית ופרויקט גמר: בכיתה י"ב יורחב ההקשר אל האוניברסאלי והבינלאומי. רוב הדגש בי"ב יינתן לפרויקט האישי העיוני והמעשי, שעליהם נבחן התלמיד בבגרות. בתחום המעשי, התלמיד יוצר יצירה גדולה המוצגת לצד היצירות של חבריו ללימודים בתערוכה במוזיאון ישראל. בתחום העיוני התלמיד אוצר תערוכה וירטואלית מתוך נושא הבחירה שלו, לביטוי תפיסת עולמו. ההצעה לתערוכה מוגדרת באמצעות מודל וקטלוג: במודל התלמיד ייעצב את התערוכה, ויציב בו את היצירות אותן הוא מעוניין להציג. הקטלוג אותו יכתוב התלמיד יכלול מחקר מעמיק אודות נושא התערוכה והיצירות המוצגות בו.

פעילויות מיוחדות: מלבד סיורים בגלריות של מוזיאון ישראל ניסע לביקור בתערוכות במוזיאונים ובגלריות בירושלים ובאזור תל-אביב. פעם בשנה ייערך מרתון לילה: נתכנס בשעה 21:00 בערב, וניצור בצורה אינטנסיבית עד 06:00 בבוקר שלמחרת. במהלך כיתה י"ב, נצא למרתון אמנות בן שלושה ימים לאחת משמורות הטבע של ישראל. שם ניצור אמנות בהשראת הטבע וכהשלמה לטבע, ונבחן את היחס של האדם והאמן אל הטבע.

צוות המורים: אלדד שאלתיאל, טליה וייס-בן עמי, רומה קינן, דנה רובין, אלון קדם, מיקי גרד,  אורלי רבי, יפעה מבטח-גרינוולד והדס גולן

פרטים

טריפתיכון – מגמת אמנות במוזיאון ישראל" היא תוכנית ייחודית על-אזורית המיועדת לתלמידים שאין בבית ספרם מגמת אמנות, ומזכה את הלומדים ב-5 יחידות לבגרות.

הלימודים נערכים בימי חמישי, בשעות 16:30 – 21:30 
שכר הלימוד לשנה: 4,100 ₪, אפשרות למגלות על בסיס מצב כלכלי

הקבלה לתכנית היא על בסיס היכרות וראיון אישי

תחילת הלימודים: 
תלמידי כתה י'- ביום ה', ט' חשוון תשע"ט 18.10.18
תלמידי כתות י"א-י"ב – ביום ה', כ"ו אלול תשע"ח 6.9.18

077-2318560