Close
Close

נגישות

Interface

Adjust the interface to make it easier to use for different conditions.
חברה וקהילה

חברה וקהילה

אגף הנוער והחינוך לאמנות במוזיאון ישראל מאמין שאחריות חברתית ומחויבות קהילתית הן חלק בלתי נפרד מהיותו של המוזיאון מוסד חינוכי ותרבותי. אגף הנוער מקיים פרויקטים קהילתיים רבים המחזקים את הקשר עם הקהילה על חלקיה השונים והמגוונים, ומעמיקים את החינוך לאמנות - באמצעות האמנות. ברוח זו מתקיימים באגף חוגים לבני נוער ולמבוגרים המייצגים קהילות ועדות בחברה הישראלית. 
למידע נוסף על פעילויות ופרויקטים בתחום: hugim@imj.org.il

 


פרויקט "לגשר על הפער"- בני נוער ערבי ויהודי יוצרים יחד

בתמיכתם האדיבה של אגודת הידידים הגרמנים של מוזיאון ישראל

החוג היהודי-ערבי פועל מזה 17 שנה באגף הנוער של מוזיאון ישראל. בחוג נוצר מפגש של בני נוער משני העמים, מתאפשרת הכרות אישית ואמתית ביניהם והטמעה של ערכים אנושיים המשותפים לכול בני האדם. 

מדובר במפגשים בלתי אמצעיים של ילדים יהודים וערבים, ממערב ירושלים וממזרחה, אשר יצירת אמנות יחד, במוזיאון ישראל, מסייעת להם לגשר על הפער, על הסטריאוטיפים, על הבדלי התרבות ועל המאבק רב השנים בין העמים. 

מוזיאון ישראל, מקום של אמנות ותרבות, הוא קרקע בטוחה ותומכת לקיום המפגשים ולפיתוח היכולת לקבל את הזולת. אנו מקווים שפרויקט זה, שחרט על דגלו את ערכי הסובלנות וההבנה ההדדית, יזרע את הזרעים שינביטו בקרב בני הנוער הללו את השלום בעתיד. 

איך זה עובד ? 

• הפרויקט מתקיים באגף הנוער, במוזיאון ישראל בירושלים והוא כולל 20 מפגשים שבועיים בני שעתיים וחצי כול אחד.

• התלמידים מגיעים למוזיאון בהסעות.

• המפגשים נפתחים בכיבוד קל (כריך ושתייה קלה).

• המפגשים נערכים בכיתות אגף הנוער.

• בפרויקט מלמדים אמנים-מורים, יהודים וערבים, חברי צוות אגף הנוער במוזיאון.

• את הפרויקט מלוות יועצות ארגוניות (יהודייה וערבייה) אשר מנחות את הצוות לתת מענה לסוגיות שהתלמידים והצוות מעלים, ברמה האישית והלאומית.

• בפרויקט משתתפות מתורגמניות העוזרות לגשר על פערי השפה.

• את הפרויקט מלווה ועדת היגוי המורכבת ממנהלי בתי הספר היהודיים והערביים , ראש אגף הנוער במוזיאון ישראל ואוצר החוגים.

• בשנת 2009-10 נערך מחקר הערכה  אשר בדק את איכות הפרויקט והשלכותיו. תוצאותיו הטובות של המחקר סייעו כדי להמשיך ולפתח את התכנית הלאה.

 


פרויקט לקהילה האתיופית

(הפרויקט באדיבות משפחת סימס, ארה"ב)

קבוצת תלמידות עולות מאתיופיה עם האמנית-מורה חנאן אבו חסיין

אגף הנוער והחינוך לאמנות מקיים קבוצות אמנות לילדים החיים במרכזי קליטה ממשפחות שעלו מאתיופיה בשנים האחרונות. עבור רובם המכריע של הילדים זוהי חשיפה ייחודית לעולם האמנות והיצירה ולסביבת המוזיאון. הפעילות האמנותית במוזיאון מציעה להם הזדמנות לבטא את עצמם בציור, בפיסול, בצילום ובטכניקות אמנות נוספות שמציע להם צוות המורים. עבור העולים החדשים  ההשתתפות בחוג במוזיאון היא נקודת מפגש נוספת עם החברה שאליה הגיעו, ובאותה עת גם הזדמנות לביטוי אישי.


פרויקט יחד - מפגשי אמנות לנוער דתי וחילוני במוזיאון ישראל


החיים בשכנות זה לזה, בירושלים, לא יצרו די נקודות מפגש לנערים ונערות חילוניים ודתיים. תפיסתם את האחר מבוססת בעיקר על דעות קדומות שאומצו על ידי המגזר שממנו באו. מטרת הפרויקט "יחד" לאפשר מפגש ישיר, אמתי וכן, בין בני נוער, ללא דעות קדומות ומתוך כבוד הדדי. הפרויקט משלב שיחות בחברותא עם יצירה אמנותית משותפת, בנושאים הלקוחים מעולם הזהות היהודית והישראלית, ויוצרים פורום לבטוי אישי של דעות, מחשבות ורגשות המשתתפים.

מדי שנה מתקיימים במוזיאון ישראל עשרים מפגשים שבועיים של תלמידי כיתות י-י"א. המפגשים עוסקים בנושאי הזהות הישראלית / יהודית דרך המושג "מקום" בהקשרים אישיים, חברתיים ולאומיים.

חוג אמנות "יחד" מיועד לבני נוער דתיים וחילונים בגילאי 17-16. החוג מתמקד בזהות האישית והקבוצתית ובביטוייה באמנות ובטקסטים מארון הספרים היהודי. המשתתפים מעמיקים להכיר זה את זה באמצעות מושגים, דעות, אידאולוגיות וערכים. בשנת תשע"א נפתחת קבוצה נוספת של החוג "יחד". החוג כולל סיורים במוזיאון, יצירה אמנותית ולימוד משותף. המפגשים יונחו במשותף על ידי אמן-מורה מצוות אגף הנוער של מוזיאון ישראל ועל ידי מנחה מצוות בית המדרש "גשר".

 


פרויקט למען המגזר הערבי בישראל

באדיבות משפחת פיין ארה"ב
 
פרוייקט זה נועד לקרב בין המוזיאון לבין קהילות שונות במגזר הערבי בישראל.
מדי שנה נפתח הפרויקט מחדש בעיר או ביישוב ברחבי הארץ ומטרתו להביא תלמידי בתי ספר אל המוזיאון וכן ללוות את תהליכי החינוך לאמנות בבתי הספר עצמם.

 


"לגעת בכל אחד" –   תכנית לבעלי צרכים מיוחדים  

מוזיאון ישראל הינו מוזיאון רב תחומי לפיכך הנושאים בו מגוונים  ורלוונטיים למגוון קהלים מגיל הגן עד לגיל הזהב. 
אגף הנוער ומוזיאון ישראל בכללותו מאמינים ביכלתה של האמנות לרגש כל אחד ותפקידנו לאפשר זאת כמנוף להעצמה.

אנו, צוות ההדרכה לבעלי צרכים מיוחדים, רוקמים באופן פרטני, בהמשך לשיחה מקדימה מול כל קבוצה, חוויה ייחודית בגלריה  באמצעות דיאלוג, משחק, שיר, סיפור ויצירה מותאמים לכל נושא ולכל קהל.    
אוכלוסיית היעד :הפעילויות מותאמות ליצירת חוויה הולמת ונגישה ברמה הפיזית, הנפשית והקוגניטיבית לקשת רחבה של בעלי צרכים מיוחדים .
הפעילויות: סיורים מודרכים בגלריות המוזיאון למשך כשעה, במפגש חד-פעמי או סדרות, הדרכה וסדנה, פעילויות הורים וילדים, ימי הולדת, השתלמויות מורים וחוגים.

 


פרויקט לנוער בסיכון

(בשיתוף עם עמותת עלם ובאדיבות אגודת ידידי בריטניה)

מדי לילה נאספים בכיכר ציון בירושלים נערים ונערות אשר הרחוב הוא ביתם. נערים אלה - מרחבי העיר והארץ - עזבו את בתיהם מסיבות שונות ואינם נמצאים במסגרת משפחתית, חינוכית או חברתית. עמותת "עלם" מציבה ניידות מתנדבים במרכזי הערים כדי ליצור אתם קשר חם ולסייע בשיקומם. 

מדי שבוע, בשעת לילה מאוחרת, ניידת של עמותת עלם חונה בכיכר ציון אשר בירושלים. הניידת כוללת אנשי מקצוע ומתנדבים אשר יוצרים קשר עם הנוער בכיכר, מציעים שתייה חמה ואוכל, ואף אפשרות לשיחה ואוזן קשבת. אחד מחברי צוות הניידת של עלם הוא אמן-מורה מצוות אגף הנוער והחינוך לאמנות של מוזיאון ישראל. הוא מציב "שולחן אמנות" ומזמין את הנערים לצייר וליצור. הציור סביב השולחן פותח ערוץ תקשורת חלופי לבני הנוער המציירים עם צוות הניידת, ערוץ שלעיתים מאפשר להם לבטא את מצוקתם בדרך נוחה יותר עבורם. 

מציירים בלילה מאת ענת חנס, אגף הנוער והחינוך לאמנות
כיכר ציון. אחת עשרה בלילה. ניידת עלם מגיעה למדרחוב. ילדים בשחור, באדום, בצהוב, בכיפות, אינסוף שרשראות, עגילים, פירסינג, פאות, ציציות, כאפיות, גלביות, סיגריות, גיטרות פה ושם, קולות דרבוקות מהדהדים, בירות, בקבוקים שבורים, צעקות, שירה, רסטות, פריקים, ערסים, חרדים, דתיים, אנגלית, עברית, רוסית, משטרה… "אין ייאוש בעולם" ומיד אחר-כך עוד צעקה "אחי, יש לך סיגריה?"

מתנדבי עלם פותחים את הניידת, מורידים ממנה קנקני תה, שולחן, כיסאות, דפים, צבעים, מכחולים "יש לכם אוכל?" "חיכינו לכם מלא זמן" "איפה אתם?" צבעים מתחילים להישפך על הנייר… גבולות נפרצים, אין סטיגמה בכיכר, קבוצת נערים נסחפת בצלילי מוזיקה חסידית של קרליבך, התלחשויות, עסקאות סמים, חיבוקים, איומים, אלימות, חיוכים, שיחות, חשפנות, באוויר מתעופפים פחיות בירה ובורקסים, תיקים גדולים פזורים בכל פינה, אחד חוזר מאילת, אחת מטבריה מציירת את הדרך שהלכה בה. הכיכר היא תחנת מעבר לפני הזולה הבאה. הפתיחות, הצבעוניות, המגוון, החום השופע בלי שום מחויבות נותנים המון כוח. אין הורים, אין מסגרת. התחושה היא שכאן, במקום הזה, אפשר להוציא אגרסיות, לצעוק, לשתוק, לשיר, אפשר להיות הכל בלי שיפוט… 

נער בודד בפינת הרחוב, מופנם. עדיין תיק בית-ספר על גבו, בודק ובוחן מרחוק את האווירה, אולי פה ימצא חבר… אולי גם הוא עוד רגע ירקוד בחופשיות כזו לצלילי הגיטרה, וירגיש מספיק בטוח לצעוק, לעשן, לשתות אלכוהול, להשתחרר, אולי יצליח לשמור על הגבול ואולי לא…
רגע לפני הוא לוקח מכחול ומתחיל לצייר.
אמני אגף הנוער במוזיאון ישראל נרתמים כבר יותר מחמש שנים לעבודה התנדבותית עם צוות ניידת עלם הפועל בימי חמישי בכיכר ציון. האמנים מגיעים מצוידים במכחולים, בצבעים, בניירות ובחומר ויוצרים יחד אמנות בכיכר.


פרויקט כיתת אמן לנכי צה"ל 

כיתת אמן פרי שיתוף פעולה בין אגף הנוער ע"ש רות מוזיאון ישראל וארגון נכי צה"ל בית הלוחם ירושלים. בנדיבות קרן לגאסי הריטג'. 
בהנחיית האמנית: קורינה קיי

כיתת אמן היא קבוצה של נכי צה"ל הנפגשת במוזיאון פעם בשבוע למפגש של אמנות.
מטרת התכנית  לאפשר למשתתפים את המעבר מלימוד הטכניקות של שפת האמנות לשימוש בהן לשם ביטוי אישי של מחשבותיהם ורגשותיהם בשפה זו. המפגשים כוללים עשייה, התבוננות, הקשבה וסיורים בתערוכות והרצאות. עם הזמן אף מתגבשת קבוצה לכידה סביב הפעילות היצירתית. 

 מגוון של כלי ביטוי אמנותיים נפרשו לטובת המשתתפים בסדנה. כמו כן נלמדו טכניקות של ציור בצבעי שמן ורישום.


פרויקט לתלמידים מוכשרים

פרויקט לתלמידים מוכשרים בשתוף עם אגף שח"ר

תכנית לתלמידים מוכשרים פרי שיתוף פעולה בין אגף שח"ר במשרד החינוך לאגף הנוער במוזיאון. 
התכנית מיועדת לתלמידים בעלי יכולות אשר מתגוררים בשכונות ירושלמיות שבהן אין היצע רב של העשרה אמנותית. התכנית מציעה לתלמידים הזדמנות להיחשף לתחומי תוכן ייחודים אשר אילולא התכנית קלושים הסיכויים שייחשפו אליהם. ההתנסות בלימודי אמנות ברמה מקצועית גבוהה במוזיאון מאפשרת רכישת ידע, מיומנות יצירה והכרות עם עולם האמנות, ופותחת למשתתפים צוהר לגלות עולם חדש שאולי יהפוך למרכזי בחייהם בעתיד. 


פרויקט מצטיינים (בשיתוף מנח"י)


אחד מיעדי אגף הנוער הוא קידום תלמידים מצטיינים באמנויות הן מבחינה אמנותית-תאורטית הן מבחינה אמנותית-מעשית. 
תכנית זו מיועדת לתלמידים מצטיינים באופן יחסי לאוכלוסיית בתי הספר שלהם. התלמידים המשתתפים בתכנית נבחרים לאחר תהליך מיון הכולל המלצת בית הספר, סדנת מיון במוזיאון וריאיון אישי.
הבניית קהל יעד זה נועדה ליצור מוקדי מצוינות בכל בית ספר. בשל כך הלמידה מתקיימת הן בבית הספר עצמו הן מחוצה לו - בין כותלי המוזיאון. 
במסגרת המוזיאון: התלמידים משתתפים בסיורים מודרכים באגפי המוזיאון כבסיס ללימוד עיוני המזמן המשך דיון ומחקר בנושאי ארכאולוגיה, יודאיקה ואמנות. בצד הסיורים המודרכים בתערוכות השונות התלמידים משתתפים בסדנאות מעשיות תוך שהם מנצלים את משאבי אגף הנוער הכוללים סדנאות מגוונות, מחסן חומרים עשיר ומגוון וצוות מורים-אמנים מנוסה.
במסגרת בית הספר: התלמידים עוסקים במחקר ובדיון בנושאים חברתיים-ערכיים-תרבותיים אשר נלמדו בסיורים המוזיאליים, זאת בהתאם לגיל הלומדים ולזיקת בית הספר.
התהליך הלימודי כולל דרכי הוראה ייחודיות אשר שמות דגש על פיתוח המצוינות וטיפוח הכישורים האמנותיים. כל תלמיד ותלמידה יוצרים במהלך התכנית תיק עבודות המכיל הן חקר עיוני באחד הנושאים שנלמדו והן עבודה אמנותית אישית. בתום השנה מתקיימת תערוכת תוצרים המסכמת את תהליך הלמידה. 
ההוראה למורים היא חלק חשוב של הפרויקט. השתלמות מיוחדת עבורם מתקיימת במהלך השנה במחלקת ההשתלמוית באגף הנוער של מוזיאון ישראל. כמו כן מנחה מיוחדת מטעם האגף יוצאת אל בתי הספר מדי שבוע ומדריכה את המורים של קבוצות המצוינות. 
בפרויקט זה משתתפים 15 בתי ספר יסודיים מהעיר ירושלים. 

 

 

 

חברה וקהילה