Close
Close

נגישות

Interface

Adjust the interface to make it easier to use for different conditions.
בינינו<br>פנים מול פנים

בינינו
פנים מול פנים

האם תרצו לפגוש את האדם הקדמון וללמוד ממנו להדליק אש? להצטרף לריקוד המעגלי בציור של מאטיס או לפגוש את האל היווני פאן? כרם נאטור פוגש באמצעות רישומיו דמויות אלה ואחרות מתולדות האמנות והאנושות. גם תהליך היצירה שלו הוא מפגש בין ימינו ובין העבר הרחוק: רישומיו נעשים באמצעות מחשב ומודפסים על נייר דמוי קלף.

לא במקרה כמה מהדמויות שהוא פוגש נראות ממש כמוהו. לדבריו, הן מייצגות צדדים שונים בתוכו. גם אם נדמה לנו שהן רחוקות ואי אפשר לפגוש אותן במציאות, הדמיון מחבר אותנו אליהן.

כרם נאטור, רישום דיגיטלי על נייר דמוי קלף אוסף האמן וגלריה רוזנפלד מימין - יום הולדת, 2016 באמצע - אפריקה, 2017 משמאל -  2016,Come on Baby Light my Fire
כרם נאטור, רישום דיגיטלי על נייר דמוי קלף
מימין: יום הולדת, 2016
באמצע: אפריקה, 2017
משמאל:  "Come on Baby Light my Fire", 2016
אוסף האמן וגלריה רוזנפלד

 

 שבעה משפטים באותיות ויניל

דאגלס גורדון, בלי כותרת (בלתי נמנע), 1992, מיצב טקסט: שבעה משפטים באותיות ויניל
מוזיאון ישראל, ירושלים, מתנת פיליפ סגלו, ניו־יורק, לידידי מוזיאון ישראל בארה"ב

 

 סמאח שחאדה, בלי כותרת, 2018, עיפרון על נייר

מימין: סמאח שחאדה, בלי כותרת, 2018, עיפרון על נייר, אוסף האמנית
משמאל: Klone, תקשורת בסיסית (1=1+1), 2013, דיו וצבעי מים על נייר, סרז' תירוש, אוסף ST-ART

 

טלי נבון,רגע אחד,2018, צבעי־שמן על זכוכית, אוסף האמנית.
טלי נבון, רגע אחד, 2018, צבעי שמן על זכוכית, אוסף האמנית

 

נעה יקותיאלי, אוסף האמנית מימין - צומת דרכים, 2018, חיתוך נייר ידני, צילום ורישום משמאל - היעד הנוכחי, 2018, חיתוך נייר ידני

נעה יקותיאלי
מימין: צומת דרכים, 2018, חיתוך נייר ידני, צילום ורישום
משמאל: היעד הנוכחי, 2018, חיתוך נייר ידני
אוסף האמנית

בעבודה "צומת דרכים" הדמויות מתבוננות מבעד לחלון בית קפה בעוברים ושבים החולפים ברחוב. פני היושבים בבית הקפה ופנינו המשתקפים בזכוכית השחורה הופכים אותם ואותנו מצופים על ההתרחשות ברחוב לחלק ממנה. האם גם המחשבות נפגשות? או רק המבט?

בעבודה "היעד הנוכחי" מתוארים שני חיבוקים דומים, במבט ראשון. באחד, צללית מחובקת שיכולה להיות כל אחד מאתנו, ובאחר, זרועות המחבקות המון רב. הדמויות המחובקות הם פליטים שאיבדו את ביתם ורכושם והם מצטופפים על אונייה בדרכם לחוף מבטחים. פניהם מביטות אלינו מלמטה, והם תלויים ביד שתושט אליהם לעזרה. על אף שהם זרים, החמלה מחברת בינינו כבני אדם. ההיפוך בין שחור ללבן ובין נוכח לנעדר מדגיש את העובדה שלעיתים אנחנו אלה הזקוקים לחיבוק ולעיתים נוכל להעניק אותו.

עבודותיה של נעה יקותיאלי נוצרו בהשראת תצלומים אישיים ותצלומי חדשות, והן מציגות מצבים של זרות ובדידות בין בני אדם לצד מצבים של חמימות. תהליך עבודתה באמצעות חיתוך נייר ידני מאפשר לה לבחור פרטים מסוימים ולהחסיר אחרים. אילו פרטים בעבודותיה נסתרים מעינינו ואילו גלויים?

 

אורי גרשט, הראשון לצחוק, 2013, מיצב וידאו HD
אוסף האמן, באדיבות גלריה נגא 

הילדים המצולמים בעבודתו של אורי גרשט מישירים אלינו מבט ומזמינים אותנו להשתתף במשחק הידוע "מי שצוחק ראשון הוא המפסיד". כדי לנצח, יש להתגבר על המבוכה הראשונית שמתעוררת כאשר מתבוננים זה בזה ולשמור על הבעת פנים רצינית זמן רב יותר מהיריב.

צמדי הילדים מבית־הספר הערבי־יהודי "נווה שלום/וואחת אל סלאם" צולמו יושבים זה מול זה בשתי מצלמות שמתעדות את נקודת מבטו של כל אחד מהם. המתח שנבנה ביניהם באיטיות מתפוצץ בבת אחת כאשר אחד מהם פורץ בצחוק ומדביק גם את חברו. המשחק מדגים את היכולת שלנו לבחור כיצד להתבונן זה בזה: במבט מאיים או מחויך? מפריד או מחבר?

*הופק בשיתוף בית־הספר היסודי "נווה שלום/ואחת אל סלאם" בתמיכת הקרן לעידוד וידיאו־ארט וקולנוע ניסיוני של המרכז לאמנות עכשווית, תל־אביב ובסיוע המועצה הישראלית לקולנוע

 

רמי מימון, הדפסה עמידה בהזרקת דיו  באדיבות האמן מימין - בלי כותרת (מאן ריי מס׳ 1), 2008 משמאל - בלי כותרת (מאן ריי מס׳ 2), 2008
רמי מימון, הדפסה עמידה בהזרקת דיו 
מימין: בלי כותרת (מאן ריי מס׳ 1), 2008
משמאל: בלי כותרת (מאן ריי מס׳ 2), 2008
באדיבות האמן

רמי מימון יוצר מפגשים אקראיים ומפתיעים בין דמויות המציצות זה על זו מתוך ספר התצלומים של האמן הסוריאליסט מאן ריי. מהן אלמוניות ומהן מוכרות, כגון פיקאסו ובת זוגו הציירת והצלמת דורה מאר. הדפדוף בספר מאפשר להפגיש בין הדמויות בלי ידיעתן. העדים היחידים למפגש הם אנחנו, הצופים הנסתרים, ובכוחנו לרקום בדמיוננו את המתרחש בתוכו. 

 

P3 - לי הונג, ואנג מיי, שיה רונג, יחסיות מס' 1, 2008 , וידאו, 15 דק', אוסף האמניות וגלריית Art Now, בייג'ין

במפגש פנים אל פנים יכול קשר עין לחבר בינינו באופן ישיר ואמיתי. שלוש האמניות הסיניות P3 צילמו צמדים שונים המתבוננים זה בזה מקרוב שלוש דקות, ואפשרו לנו להציץ לראשם וליבם ולגלות מהם היחסים ביניהם.

האמנית מרינה אברמוביץ' היתה הראשונה שהפכה את קשר העין לנושא בעבודתה. במיצג "האמנית נוכחת" (2010) היא ישבה שלושה חודשים במוזיאון לאמנות מודרנית בניו־יורק והתבוננה דקה ארוכה בתשומת לב במי שישב מולה. האם גם אתם נוהגים להביט בעיניים?

 

אדם יקותיאלי (Know Hope), Encompassing (מקיף), 2018, עירוב טכניקות

2018 ,(מקיף) Encompassing (Know Hope) אדם יקותיאלי
עירוב טכניקות