Close
Close

נגישות

Interface

Adjust the interface to make it easier to use for different conditions.

דיוקן שלושה שחקני קבוקי

דיוקן שלושה שחקני קבוקי

דיוקן שלושה שחקני קבוקי

הדפס עץ

גובה 54 ס"מ, רוחב 23 ס"מ

אוסף יעקב פינס במוזיאון ישראל

מס' רישום:

B02.0588

אמנויות/אמנות מזרח אסיה

בתקופת אדו (1867-1603) ביפן עלתה שכבת הסוחרים והאומנים האמידים העירונית, היו בידיהם האמצעים והיה להם הפנאי ליהנות מן ההנאות שהציעו רובעי השעשועים: תאטרון הקבוקי, בתי התה ונשות השעשועים. אמנים ציירו שחקנים פופולריים, מתאבקי סומו, נשים יפות ונשות שעשועים מן האוקייו ('העולם הצף'), ותיארו את הזמניות והאשליות של החיים החילוניים בציור ובהדפסי עץ.

טכניקת הדפסי עץ אפשרה הדפסת עותקים רבים ובזול, והם זכו לתפוצה רחבה. הם היו מזכרות למבקרים ששבו לביתם אחרי שנהנו מתענוגות העיר: דיוקן של שחקן היה מזכרת להצגה מפורסמת, ואילו תסרוקותיהן של נשות השעשועים, והבדים העשירים של הקימונו שלבשו, קבעו אופנה והן היו נערצות כמו כוכבות קולנוע היום.

הדפס זה מתאר שלושה שחקנים מפורסמים: (למעלה) אישיקאווה קומזו ה-3 (1838-1764) בתפקיד האצ'יימון; (שמאל) נקאיאמה טומיסאבורו ה-1 (1819-1760) בתפקיד הנשי כקורטיזנה אומגאווה; (ימין) סקאטה האנגורו ה-3 (1795-1756) כקאמיאה צ'וביי. נושאו של הדפס זה לקוח מסיפורם הטרגי של הנאהבים צ'וביי והקורטיזנה היפה אומגאווה, ומתחרהו העשיר של צ'וביי, האצ'יימון. צ'וביי העני חושש לאבד את אהבתה של אומגאווה ופונה לגניבה, ולבסוף האוהבים מתאבדים.

הדפס זה שייך לאוסף האמנות היפנית, שנבנה במשך 50 שנה בידי יעקב פינס, אמן ירושלמי ואספן ידוע, שתרם אותו למוזיאון ישראל. באוסף דוגמאות רבות ומשובחות של הדפסים מוקדמים והדפסי עמוד, נושא שפינס חקר אותו לעומק ופרסם עליו ספר עב כרס.

מפרסומי מוזיאון ישראל:

The Israel Museum, Publisher: Harry N. Abrams, Inc., 2005

Digital presentation of this object was made possible by:
The Pidem Fund, London