Close
Close

נגישות

Interface

Adjust the interface to make it easier to use for different conditions.

צילום הכנה לרחוב ד'אסטורז' 29

צילום הכנה לרחוב ד'אסטורז' 29

1909 טור, צרפת - 1997 פריז

צילום הכנה לרחוב ד'אסטורז' 29

הדפסת-כסף

גובה 30.5 ס"מ, רוחב 24 ס"מ

אוסף ורה וארטורו שוורץ לאמנות דאדא וסוראליזם במוזיאון ישראל

© ADAGP, Paris
מס' רישום:

B98.0126

אמנויות/צילום

דורה מאר ידועה בעיקר כמי שהייתה, במשך עשר שנים, בת זוגו של פיקאסו ומקור להשראה עבורו, וכן כמי שהייתה דוגמנית לרבים מצלמי פריז ואמניה בשנות ה-30 של המאה ה-20. אך דורה מאר הייתה גם אחת מן האמניות היצירתיות והנועזות של התקופה. היא למדה אצל הצייר אנדרה לוט, ובסוף שנות ה-20 פתחה סטודיו לצילום משלה שפעל עד 1937. היא הושפעה עמוקות מן הסוראליסטים והצטרפה אל התנועה ב-1936, התיידדה עם פול אלואר, אנדרה ברטון וז'ורז' באטאיי. למרות שעסקה בצילום רק זמן קצר יחסית, קנו לה הישגיה האמנותיים בתחום מקום בשורה אחת עם יוצרים חשובים בני המאה ה-20; צילומיה בעלי מעוף ולעתים אף מהפכניים. יצירתה בצילום הגיעה לשיאה באמצע שנות ה-30, וכללה נופי עיר, צילומי בניינים, צילומי אפנה עבור כתבי עת ודיוקנאות, בצד דימויים סוראליסטיים ושימושים בטכניקות ניסיוניות כמו חשיפה כפולה, הדבק ומיזוג צילומים (פוטומונטז').

"רחוב ד'אסטורז' 29", שהיה לימים חלק מיצירה בשם זה שהייתה מיזוג צילומים של האורנז'רי בוורסיי, נחשב אחת פסגות הצילום הסוראליסטי ומצא את מקומו בתערוכותיהם הרבות של הזרם האמנותי, כולל אמנות פנטסטית, דאדא וסוראליזם במוזיאון לאמנות מודרניות ביו יורק ב-1936. הצילום נכלל בסדרה המפורסמת של 21 גלויות סוראליסטיות שפרסם ז'ורז' הוגנה בפריז ב-1937.

מפרסומי מוזיאון ישראל:

The Israel Museum, Publisher: Harry N. Abrams, Inc., 2005

Manor Friedman, Tamar (ed.), Dreaming with Open Eyes: The Vera and Arturo Schwarz Collection of Dada and Surrealist Art in the Israel Museum, Jerusalem (revised edition 2008), 2000

תערוכות:

חולמים גלויי-עיניים: אמנות דאדא וסוראליזם מאוסף ורה, סילוויה וארטורו שוורץ, 2001-2000, מוזיאון ישראל, ירושלים, 21/12/2000 - 09/06/2001
דאדא סוראליזם ומה שמעבר במוזיאון ישראל, 2007
מבט ראשון: אמנות דאדא וסוראליזם מאוסף ארתורו שוורץ, מוזיאון ישראל, ירושלים, 27/05/1998 - 08/08/1998

Digital presentation of this object was made possible by:
Nancy Wald, in honor of the memory of Benjamin Miller