מוזיאון ישראל, ירושלים
Close
Close

נגישות

Interface

Adjust the interface to make it easier to use for different conditions.

חופשה

חופשה

בריטי וניגרי, נולד ב-1962

חופשה

בד בטיק הולנדי, ארבע דמויות פיברגלס, פיברגלס וקסדות זכוכית

גובה 4000 ס"מ, רוחב 320 ס"מ, בקירוב

מתנת הוועדה לרכישת אמנות עכשווית של ידידי מוזיאון ישראל בארה"ב, ניו-יורק

© האמן, באדיבות גלריה סטיבן פרידמן, לונדון
מס' רישום:

B02.0974

אמנויות/אמנות עכשוית

שוניברי נולד וחי בלונדון, אך התחנך בניגריה. באחדות מעבודותיו הוא התלבש בבגדי דנדי ויקטוריאני שחור, ובאחרות יצר פרודיה על הפורמליזם של הציור המודרניסטי המערבי על ידי שימוש בבדים מודפסים בדגמים 'אפריקאיים', והלביש בובות אימום בבגדים ויקטוריאניים עשויים מאותם הבדים. תולדות הבדים ה'אפריקאיים' הוא מרכיב מפתח באמנותו של שוניברי, כי בעזרתם הוא מעלה שאלות לגבי היחסים בין אמנות גבוהה ואמנות שימושית ובין העולם הראשון (המערבי, המתועש) והעולם השלישי. הבדים ה'אפריקאיים' (אותם רכש בשוק בריקסטון שבדרום לונדון) מבוססים על דגם אינדונזי ועל טכניקת בטיק; הכובשים ההולנדים אימצו את הדגמים, ייצרו אותם בהולנד ובאנגליה וייצאו אותם למערב אפריקה. בשנות ה-60 של המאה שעברה זכו הבדים לפופולריות רבה והם היו לסימן גאווה בזהות האפריקאית הפוסט-קולוניאלית.

בחופשה נראית משפחה גרעינית של אסטרונאוטים, בגודל טבעי, מצוידת לקראת חופשה 'בין כוכבים', כשהם לבושים חליפות חלל עשויות בדים 'אפריקאיים'. במבט ראשון חופשה נראית כמו משחק תמים של מחקר בחלל הנושא אתו התייחסויות אל המחקר המדעי והקדמה האנושית. אולם חליפות החלל בהדפסי הבטיק שעליהן, מבליטות את הניגוד החד בין יבשת אפריקה הפוסט-קולוניאלית, הבלתי מפותחת, וההישגים המדעים המתקדמים של העולם המערבי, ומדגישות את מורכבות הפרדוקס של כובש-נכבש-חוקר. (האם הופכים הנכבשים באופן אירוני לכובשים של הכוכבים החדשים הנחקרים ביקום?)

מפרסומי מוזיאון ישראל:

The Israel Museum, Publisher: Harry N. Abrams, Inc., 2005

Landau, Suzanne, Contemporary Art in the Israel Museum, Israel Museum, Jerusalem, 2010

כהן-עוזיאלי, טניה, קיצור תולדות האנושות: התערוכה, מוזיאון ישראל, ירושלים, 2015

תערוכות:

קיצור תולדות האנושות, מוזיאון ישראל, ירושלים, 01/05/2015 - 02/01/2016

Digital presentation of this object was made possible by:
The Pidem Fund, London