Close
Close

נגישות

Interface

Adjust the interface to make it easier to use for different conditions.

כינרת

כינרת

ישראלי (יליד רומניה), 1974-1893

כינרת

צבעי-שמן על בד

גובה 65 ס"מ, רוחב 81 ס"מ

מתנה בעילום-שם

© מוזיאון בית ראובן, תל-אביב
מס' רישום:

B04.0132

אמנויות/אמנות ישראלית

לראובן רובין, מחשובי הציירים המוקדמים בישראל, נודעה השפעה עצומה על האמנות בישראל של הימים שלפני קום המדינה. כאשר הגיע לפלשתינה ב-1922, בגיל 21, התחולל שינוי בלוח הצבעים שלו והוא עבר מצבעים קודרים לצבעים בהירים וצלולים יותר, בהשראת האור הארץ-ישראלי. גם נושאי הציור שלו השתנו, והוא עבר מנושאים דתיים ספוגים סבל וסגפנות לציור נופים בהירים ותמונות מחיי היום-יום בסגנון נאיווי שהביע אופטימיות ואמונה ציונית בלידה מחדש.

'כינרת' הוא ציור אופייני לאמצע שנות ה-20, גם בנושאו וגם בסגנונו, וחוברים בו מוטיבים שעניינו את רובין, הקשורים ליחסי ערבים ויהודים בפלשתינה באותה תקופה. משמאל נראה כפר ערבי, שבתיו בנויים באבן מקומית. מימין, מוקפים בבוסתנים, עומדים מבנים לבנים חדשים הנראים כמו דיור ארעי או חממות. כבל חשמל מחבר את הישן והחדש; שני גמלים מובלים על הדרך המקשרת בין שתי קבוצות הבניינים. כמו האדריכלות, שני מרכיבים אלה מייצגים את הניגוד שבין המסורתי למודרני.

בשנת 1981 אבד ציור זה בדרכו חזרה למוזיאון ישראל מתערוכה במוזיאון היהודי בניו-יורק, ורק לאחר שנים הופיע שוב בשוק הפשפשים ביפו. הקונה גילה את חתימתו של רובין על הבד ופנה אל המשטרה. ב-2003 הושב הציור לאוסף מוזיאון ישראל.

מפרסומי מוזיאון ישראל:

The Israel Museum, Publisher: Harry N. Abrams, Inc., 2005

תערוכות:

תצוגת קבע 2010 - אמנות ישראלית, מוזיאון ישראל, ירושלים, 25/07/2010 - 10/05/2015

Digital presentation of this object was made possible by:
The Pidem Fund, London