מוזיאון ישראל, ירושלים
Close
Close

נגישות

Interface

Adjust the interface to make it easier to use for different conditions.

אישה מול הים

אישה מול הים

ספרדי, פעל בספרד ובצרפת, 1881-1973

אישה מול הים

צבעי-שמן על בד

גובה 92.1 ס"מ, רוחב 54 ס"מ

אוסף ארתור ומדלן שאלט לג'ואה, שציוותה מדלן שאלט לג'ואה, ניו-יורק, לידידי מוזיאון ישראל בארה"ב

© Succession Picasso
מס' רישום:

B99.1431

אמנויות/אמנות מודרנית

פיקאסו היה מבלה את חודשי הקיץ ליד הים, ויצירתו מלאה בדמויות מתרחצים ובסצנות חוף. אולם את הציור האוורירי הזה המתאר את רוחה של אישה מול הים, הגדוש בצבעי כחול נוזליים ובאדים שקופים, הוא צייר דווקא בפריז.

כמו רבות מיצירותיו האחרות של פיקאסו, גם לתמונה זו שורשים ביוגרפיים. בחודש ינואר 1939 נפטרה אמו של פיקאסו בברצלונה: היא נפלה כשהתלבשה וחוט השדרה שלה נשבר. באותו הזמן היתה ברצלונה נתונה תחת מצור של צבאו של פרנקו ופיקאסו לא יכול לשוב הביתה להלוויה. במקום זה, הוא החל לרשום את "אישה עם תוף" שבשלביו הראשונים מתאר אישה העומדת על רגל אחת בשיווי משקל בלתי אפשרי. כדברי חוקרת האמנות בריז'יט באואר, תמונה זו קשורה כנראה לנסיבות מותה של אמו.

ראשה של "האישה מול הים" והחלק העליון של גופה, דומים מאוד ל"אישה עם תוף". בתמונה שלפנינו, החלק התחתון של הגוף מהופך, וההבדל המשמעותי נעוץ בהעמדת כפות הרגליים. שתיהן ניצבות איתן על הקרקע. אולי השלים פיקאסו עם נסיבות מותה של אמו, והעדיף לחשוב עליה כשראשה וזרועותיה מורמות, אפופה אדי ים שקופים.

מפרסומי מוזיאון ישראל:

Apter-Gabriel, Ruth (Ed.), The Arthur and Madeleine Chalette Lejwa Collection in the Israel Museum, The Israel Museum, Jerusalem, 2005

The Israel Museum, Publisher: Harry N. Abrams, Inc., 2005

קמיאן-קשדן, עדינה, סוראליזם ומה שמעבר במוזיאון ישראל, ירושלים, 2007

קמיאן-קשדן, עדינה (עורכת), מפגשים מודרניים: ציור ופיסול מן המאה ה-20 במוזיאון ישראל, מוזיאון ישראל, ירושלים, 2010

פיקאסו: מחוץ לקווים, מוזיאון ישראל, ירושלים, 2016

תערוכות:

פיקאסו: מחוץ לקווים, מוזיאון ישראל, ירושלים, 01/07/2016 - 19/11/2016

Digital presentation of this object was made possible by:
The Pidem Fund, London