
פיקאסו היה מבלה את חודשי הקיץ ליד הים, ויצירתו מלאה בדמויות מתרחצים ובסצנות חוף. אולם את הציור האוורירי הזה המתאר את רוחה של אישה מול הים, הגדוש בצבעי כחול נוזליים ובאדים שקופים, הוא צייר דווקא בפריז.
כמו רבות מיצירותיו האחרות של פיקאסו, גם לתמונה זו שורשים ביוגרפיים. בחודש ינואר 1939 נפטרה אמו של פיקאסו בברצלונה: היא נפלה כשהתלבשה וחוט השדרה שלה נשבר. באותו הזמן היתה ברצלונה נתונה תחת מצור של צבאו של פרנקו ופיקאסו לא יכול לשוב הביתה להלוויה. במקום זה, הוא החל לרשום את "אישה עם תוף" שבשלביו הראשונים מתאר אישה העומדת על רגל אחת בשיווי משקל בלתי אפשרי. כדברי חוקרת האמנות בריז'יט באואר, תמונה זו קשורה כנראה לנסיבות מותה של אמו.
ראשה של "האישה מול הים" והחלק העליון של גופה, דומים מאוד ל"אישה עם תוף". בתמונה שלפנינו, החלק התחתון של הגוף מהופך, וההבדל המשמעותי נעוץ בהעמדת כפות הרגליים. שתיהן ניצבות איתן על הקרקע. אולי השלים פיקאסו עם נסיבות מותה של אמו, והעדיף לחשוב עליה כשראשה וזרועותיה מורמות, אפופה אדי ים שקופים.
Apter-Gabriel, Ruth (Ed.), The Arthur and Madeleine Chalette Lejwa Collection in the Israel Museum, The Israel Museum, Jerusalem, 2005
The Israel Museum, Publisher: Harry N. Abrams, Inc., 2005
קמיאן-קשדן, עדינה, סוראליזם ומה שמעבר במוזיאון ישראל, ירושלים, 2007
קמיאן-קשדן, עדינה (עורכת), מפגשים מודרניים: ציור ופיסול מן המאה ה-20 במוזיאון ישראל, מוזיאון ישראל, ירושלים, 2010
פיקאסו: מחוץ לקווים, מוזיאון ישראל, ירושלים, 2016
פיקאסו: מחוץ לקווים, מוזיאון ישראל, ירושלים, 01/07/2016 - 19/11/2016