Close
Close

נגישות

Interface

Adjust the interface to make it easier to use for different conditions.

סלעים, לסטאק

סלעים, לסטאק

צרפתי, 1839 - 1906

סלעים, לסטאק

צבעי-שמן על בד

גובה 21 ס''מ, רוחב 33 ס''מ

מתנת ג'ורג' גרינשפן, ניו-יורק

נחלת הכלל
מס' רישום:

B89.0032

אמנויות/אמנות מודרנית

פול סזאן היה למעשה אוטודידקט בציור, ומשום כך, בניגוד לאמנים שהתחנכו במסורת האקדמית, יצירתו המוקדמת אינה מעידה על דרך התפתחותו האמנותית בעתיד. בהיותו אינדיבידואליסט מושבע, החרד פן יקלוט השפעות כלשהן מאחרים, התמיד בעקשנות להתבונן וללמוד בכוחות עצמו בלבד. בשנים 1864–1870 הרבה לנסוע בין פריז ואקס-אן-פרובאנס עיר הולדתו. הוא נרשם בפריז לאקדמי סוויס כדי שיוכל לרשום לפי מודל חי, וגם הקדיש שעות ארוכות להתבוננות בציורים שבלובר. רוחו חסרת המנוח וחיפושו המתמיד אחר סגנון אישי באים לא פעם לידי ביטוי בציוריו מן התקופה ההיא. אף שהיה בן זמנם של האמנים שבמהרה התפרסמו בכינוי "אימפרסיוניסטים", ונפגש עמם באקדמי סוויס ובקפה "גרבואה", בחר לעצמו דרך שונה מאוד משלהם והלך בה בעקביות.

"סלעים, לסטאק", שצוירה בשנה שצוירה "עיקול הנהר" והיתה אף במשך שנים רבות בבעלות אותם אספנים, דומה בצבעוניותה ובניגודים החריפים של הכהה והבהיר ל"עיקול הנהר", אולם הרוח הכללית בה שלווה יותר. הדבר נובע בחלקו מן הקומפוזיציה הבנויה על משולשים נסוגים – של הסלעים, הים, הגבעה והשמים. גורם מייצב נוסף הן משיכות המכחול הרגועות יותר מאלו של "עיקול הנהר". כאן הונחה שכבת הצבע העבה יחסית בתנועות קצביות חוזרות, אף כי כיוונן משתנה באזורים השונים של התמונה. שיטה זו של בניית מבנה מצויר על-ידי משיכות צבע מקבילות ואחידות עתיד היה סזאן לפתח ולשכלל בעבודותיו המאוחרות והבשלות יותר.

הממדים הקטנים והנחת הצבע הספונטנית בתמונה מצביעים על כך שהיא צוירה בטבע. אלו היו השנים שהחלו להתגבש רעיונותיו של סזאן בדבר חשיבות הציור בחוץ. "אתה הרי יודע," כתב במכתב לחברו מילדות, הסופר והמבקר אמיל זולה, "כל התמונות שצוירו בפנים, בסטודיו, לעולם לא יוכלו להיות טובות כמו מה שצויר בחוץ..."

מפרסומי מוזיאון ישראל:

אימפרסיוניסטים ופוסט-אימפרסיוניסטים: ציור ופיסול מאוסף מוזיאון ישראל, מוזיאון ישראל, ירושלים, 2006, עברית / אנגלית

Digital presentation of this object was made possible by:
The Pidem Fund, London