Close
Close

נגישות

Interface

Adjust the interface to make it easier to use for different conditions.
Hands, 2017. Colored pencil and ink on tracing paper, 50 x 65 cm. Collection of the artist

ליליאן קלאפיש

מגע יד

    26 יוני 2018 - 23 דצמ' 2018
  • אוצר: אמיתי מנדלסון
  • אוצרת: רונה צ'רניקה
  • אולם חגית
אמנית: ליליאן קלאפיש

מראשית דרכה בסוף שנות ה-50 עוסקת ליליאן קלאפיש באפשרויותיו האינסופיות של הציור לברוא עולם, מחובר למציאות אך גם מופשט ופטור ממנה. ציוריה אינם גמורים במכוון, משום שבעיניה אין לציור סוף, הוא לעולם בתהליך.
קלאפיש נולדה ב-1933 בפרוור של פריז ולמדה בעיר. ב-1969 עלתה לישראל, ומאז היא מחלקת את זמנה בין כאן לשם. בתערוכה מוצגות עבודות חדשות שלה, מן השנתיים האחרונות, המציגות שינוי ביצירתה: אם בעבר היו יצירותיה רוויות צבע ובעלות קומפוזיציה מורכבת, הרי שבעבודות אינטימיות אלה הדימוי כמו מגיח מהלובן הגדול של הנייר. אלה מהן שעשויות שתי שכבות של נייר פרגמנט על נייר עבה מבליטות את רעד הקו המהוסס וההחלטי בעת ובעונה אחת. 
שני מוטיבים מרכזיים מוצגים בתערוכה, מן הרחוק ביותר אל הקרוב ביותר. חלון הסטודיו שהשמיים נשקפים דרכו הוא נושא שהאמנית שבה וחוזרת אליו, וידי האמנית – כשהן לעצמן או אוחזות בפרחים או בפירות - שהן מוטיב חדש ביצירתה. ידיים אלה, כלי העבודה של האמן, מבטאות פליאה ראשונית על מלאכת הציור ואומרות נוכחות: ידי האמנית הבוראת דימויים על הנייר. הידיים שמחזיקות תפוחים, אולי רמז לתפוח שקטפה חווה בגן-עדן, משלבות את עניינה של קלאפיש בידיים עם מוטיב התפוח החוזר ונשנה ביצירותיהם של גדולי האמנים, ובמיוחד פול סזאן, מאבות הציור המודרני.
על השולחנות מוצגות מבחר ממחברותיה הרבות של האמנית שהיא רושמת בהן יום-יום: דפים לא גמורים, מתווים, חלקי דברים, מראות רגעיים, מופשט הנוגע בממשי, דמויות בני-אדם ונוף - הרהורים על ציור. התבוננות בהן פותחת פתח לעולמה של האמנית, לתהליכי עבודתה, למחשבותיה ולמקורות השפעתה. מניירות אלה ניבט עולם מורכב ופשוט כאחד, כולו התפעלות והתענגות מתהליך הציור שאין לו סוף. 

 

ידיים,2017, עפרונות צבעוניים ודיו על נייר פרגמנט, אוסף האמנית