Close
Close

נגישות

Interface

Adjust the interface to make it easier to use for different conditions.

כלבים וחתולים


    09 מאי 2017 - 07 אפר' 2018
  • אוצרת: אורנה גרנות
  • אגף הנוער

כלבים + חתולים 

ברוכים הבאים לתערוכה המוקדשת כולה לחיות המחמד החביבות על רוב בני–האדם בעולם!

בין אוהבי כלבים לאוהבי חתולים ניטש ויכוח אינסופי, ויש אומרים שההעדפה מלמדת הרבה על אופיו של האדם הבוחר. בתערוכה מוצגות יצירות עתיקות ועכשוויות, פסלים, סרטים, ציורים ותצלומים המשקפים את הקשר העמוק בין כלב לאדם ואת הדרך המיוחדת של בני–אדם להתבונן בחתולים. הסיור בין היצירות מזמין למבט אוהב ומשועשע — אבל גם חידתי, ביקורתי ולעתים אפל — על חיות המחמד כפי שבוראות אותן העין והיד האנושיות

תשוטטו כאן בין פסלים עתיקים ויצירות אמנות עכשווית, תַצרֵפים (פאזלים) וצעצועים צבעוניים. אם יש לכם כלב או חתול וגם אם אין, אם אתם מעדיפים אחד מהם או לא - אנחנו מזמינים אתכם להתבונן רק לרגע על החיות המוכרות מקרוב, במבט שאולי יגרום לכם לראותן מעט אחרת.


מבט אל הגלריה (פיטר פישלי ודוד וייס, בוזי, 2001, וידאו, 6 דק')
 

שרית שני חי, תַצרֵף רנטגן של חתול מיני יריעות פורניר מכורסם ומוטבע בלייזר

איתי מרום, כלבים, 2015, וידאו באיכות 11 ,HD דק', עיצוב פסקול: רותם דרור

חתול או כלב?

כלבים וחתולים הם הגיבורים של תערוכה זו, ובה קרוב ל– 100 יצירות אמנות המוקדשות לחיות המחמד האהובות ביותר על בני–האדם. הסיור ביניהן מזמין למבט מחודש על החיות המוכרות: אוהב ומשועשע, אבל גם חידתי, ביקורתי...
ולעתים אפל.
מיהו באמת "חברו הטוב של האדם"? השאלה הזאת לא תוכרע כנראה לעולם, וכמו שעולה מן התערוכה, הבחירה בין כלב לחתול מלמדת הרבה דווקא עלינו. בין תצלומים וציורים של כלבים ושל חתולים עולה מחשבה על היד האנושית הבוראת את דמויות הכלב והחתול כפי שהן משתקפות, ביחד ולחוד, באמנות ובתרבות.

אם אתם מעדיפים כלבים התחילו באזור הכלבים; אם אתם אנשי חתולים — לכו בעקבות הזנבות והיללות; כך או כך — אל תחמיצו את החלק המוקדש למי שאוהב את שניהם, או אף אחד מהם - שם נפגשים כלבים, חתולים ואנשים.


רונה פרלמן, אלפי ואיזי, 2016, עט על נייר

נטע לאופר, מימין: כלב, מן הסדרה ״ 2013 ,”Black Beauty, הדפסת–צבע.
משמאל: חתול, מן הסדרה ״ 2013 ,”Black Beauty, הדפסת–צבע

איתן אלוא, וכולם חברים, 2017, איור דיגיטלי

כלבים

ידידו הטוב של האדם הוא כינוי מקובל לכלב, ולא רק בעברית, ובכל זאת היחסים בינינו בוודאי אינם יחסים שוויוניים — אנחנו הבעלים של הכלב, אנחנו מטפלים בו, ואנחנו בוחרים אותו. לכן מעניין בחלק “הכלבי” של התערוכה לראות את הקשר האמיץ שנמשך כבר אלפי שנים
בין כלבים לבני–אדם מנקודת–מבט הפוכה. 
לצד מוצגים עתיקים ומרגשים, כגון שרידי הקבורה המשותפת לאישה ולכלבה מן התקופה הפֶרהיסטורית או מטבע המספר את סיפור פגישתם המחודשת של אודיסאוס ושל כלבו הנאמן ארגוס [תוכלו לשמוע את סיפורם כאן] נראים דיוקנאות מודרניים המבטאים את תפקידו המסורתי של הכלב כבן לוויה, סמל לנאמנות ולצייתנות, עדיין גיבור משני בעלילה.
אך יש שדווקא הכלב מוצג כדמות הראשית. בציור של גל וינשטיין העשוי צמר פלדה הנער מביט בהערצה בכלבו, אבל הכלב הוא שמישיר מבט אל הצופה; בבואת הילד הקטן בציורה של ענת שלו משתקפת באישוניו של הכלב הגדול ועיניו של הכלב הן שמביעות את האהבה האנושית והאינסופית אל הילד, כך שאנחנו מרותקים אל דמותו; ובתצלום של ויליאם וגמן מוכפלת דמותו של הכלב ומבטו התבוני החודר מבטא יותר מכול את חשיבותו. היצירות האלה מעמידות בסימן שאלה את העליונות האנושית בתבנית היחסים בין האדם לכלב ואולי שואלות שאלה חדשה: האם האדם הוא ידידו הטוב של הכלב, כמו שהכלב ידידו של האדם

 


מבט אל הגלריה, כלבים

ויליאם וגמן, נקודות מבט, 2005, הדפסת–צבע

גל וינשטיין, בלי כותרת, 2001, צמר פלדה על קרטון

חתולים

חתולי בית, חתולי רחוב ואפילו חתולים שחורים (טפו טפו) מתארחים בתערוכה. הם לא שורטים ולא מייללים, אבל הזנבות שלהם בהחלט זזים... היזהרו מהחתול שהפך ללוחם סמוראי יפני ואל תחמיצו את החתולה הענקית — והפוזלת! — המוצגת כבת דמותה של המונה ליזה בכבודה ובעצמה. גם שאר החתולים הלבושים בהידור בציורים ובתצלומים הממלאים את החלל מלאי חשיבות עצמית.
שלא כמו הכלבים, שנוהגים לייחס להם אנושיות, דומה שהחתולים הנראים כאן אמנם אימצו את הסממנים החיצוניים של לבוש אנושי, אבל נשארו חתוליים. הקשר שלהם אל בני–אדם מורכב יותר בחיים וגם בהשתקפותו ביצירות אמנות, וכשהוא בא לידי ביטוי, למשל בציור של הגברת ושלושת החתולים המגונדרים בסרטים צבעוניים, היא שמתאימה את עצמה אליהם. אמנם המבט של חתוליה, וגם של חתולים אחרים המוצגים כאן, מכוון אלינו, אך הוא חלול, אדיש, ואולי אף מתנשא...


מבט אל הגלריה: חתולים. ברקע משמאל: פיליפ גלוק, מונה ליזה, 2003, אקריליק על בד. מימין: ירון אתר, הַעמֲָדהָ, 2014, עט לֶבֶד על תצלום, הדפס דיגיטלי, צילום: איילת פוליטי

רונה יפמן, אלכס, 2005-1998, הדפסת–צבע על פלקסיגלס
הת'ר מתון, חתולים לבושים, 2012, אקריליק על לוח

כלבים חתולים ואנשים

ולמה בכלל לבחור? אולי הצורך לבחור מיותר ונובע בעיקר מן ההתבוננות האנושית שנוטה לפעמים לתאר כלבים וחתולים כהפכים או כניגודים. לכן הפגשנו כאן כלבים וחתולים שלא רק שאינם שונים זה מזה, אלא אפילו נעשו דומים כשהפכו ליצירת אמנות.
לתערוכה קראנו "כלבים וחתולים", אבל יכולנו לתת לה את השם "כלבים, חתולים ואנשים" כי יותר מכול, נדמה שהיצירות המוצגות בה, ואתם שמבקרים בה, מספרים על עומק הקשר לחיות ועל מורכבותו מנקודת–מבט אנושית ואישית כאחד.


שרית שני חי, כלבתול, 2017, בד קנווס, בד דמוי עור ומילוי אקרילן

דוד ריב, חתול בעץ עם סהר, 2012, אקריליק על בד

מבט אל הגלריה. ברקע: איתן אלוא, וכולם חברים, 2017

אמיר שפט, צ'וצ'י, 2010, צבעי-שמן על בד על עץ, אוסף טלי כרמי, תל-אביב

ירון אתר, העמדה, 2014, עט לֶבֶד על תצלום, הדפס דיגיטלי, צילום: איילת פוליטי

רונה פרלמן, נולדה בישראל ב-1988, אלפי ואיזי, 2016, עט על נייר, אוסף האמנית