
איי וייוויי
אולי, אולי לא
-
2 ביוני 2017 - 3 במרץ 2018
אוצרת: מירה לפידות
-
גן האמנות
-
אי וייויי
האמן והפעיל החברתי והפוליטי איי וייוויי נולד ב־1957 בבייג׳ין שבסין. שנה לאחר מכן, תחת משטרו של מאו דזה דונג, הוכרז אביו שהיה משורר ואינטלקטואל, ״אויב העם״, והמשפחה הוגלתה למחנה עבודה לשם חינוך מחדש. רק בשנת 1976 הותר לה לחזור לעיר מגוריה ושֵׁם האב טוהר. איי וייוויי החל את דרכו בזירת האמנות העכשווית שהנצה אז בבייג׳ין. יחד עם אמנים נוספים הוא השתתף בתערוכות ובפעולות אמנותיות שמחו נגד השלטונות וקראו לחופש אמנותי ולחופש בכלל. ב־1981, בהזדמנות הראשונה שנקרתה בדרכו, עזב את סין לטובת ארצות־הברית, חי בניו־יורק עשר שנים, הושפע בין היתר מאנדי וורהול וממרסל דושאן וביסס את דרכו כאמן. ב־1993 שב למולדתו כדי לסעוד את אביו החולה, הצטרף לאוונגרד הסיני המוקדם, ערך תערוכות ופרסם ספרים במחתרת. כעבור שש שנים החל לעסוק באדריכלות, כשתכנן ובנה את הסטודיו שלו ברובע האמנות קאושאנגדי שמצפון לבייג‘ין. בשנת 2006 פתח בלוג פופולרי וביטא בו את דעותיו בנושאים פוליטיים, אמנותיים וחברתיים. הודות לכישרונו הרב וליכולתו היוצאת־מן־הכלל ליצור קשרים, היה לאמן המשפיע ביותר בסין ולאמן בינלאומי מהחשובים בימינו.
עבודותיו של איי עצומות וביצוען, שלעתים דורש את השתתפותם של עשרות או מאות בעלי־מלאכה מיומנים, מעורר השתאות. מה שמושך את העין במבט ראשון מתגלה במבט שני כמורכב יותר ונעים פחות: הנושאים שהוא עוסק בהם הם תנאי עבודה וייצור, מחיקת המסורת בשם הפיתוח המואץ, צנזורה, הגירה, פליטוּת וההיסטוריה הסינית הקרובה והרחוקה. כך למשל, הוא רתם את הסטודיו שלו ומאות מתנדבים לחקירת נפגעי אסון רעידת האדמה בסצ׳ואן במאי 2008 , וגילה כי בתי־הספר שקרסו על תלמידיהם נבנו שלא על-פי התקנים, עקב שחיתות. בעקבות פעילות זאת, הוא נעצר ב־2011, נכלא בלי משפט 81 ימים ולבסוף שוחרר בתנאים מגבילים, ומעקב הוטל על הסטודיו שלו.
העבודות בתערוכה נוצרו על פני כמה עשורים. מהן מרהיבות, מהן מתריסות ומהן מפתיעות בעדינותן. תחת מעטה הפיתוי שלהן מבעבעת עמדה שתובעת מכל אחד מאתנו לשמור על דריכות ולפתח את חוש הביקורת, להטיל ספק ולא לקבל דבר כמובן מאליו. חצי הביקורת שלהן מופנות כלפי עוולות גלויות או סמויות, ובראשן – הכוח שמפעילה המדינה והאיום על חופש הביטוי. בזמנים של חוסר ודאות קיצוני ושינויים טקטוניים במערך הכוחות הבינלאומי, השאלות שעולות מעבודות אלה רלוונטיות מאי פעם: האם מה שמספרים לנו נכון? האם מה שאנחנו רואים אמיתי? – אולי, אולי לא....
ילדים בגלריה | סרט



- מאי 22מאי 29יוני 12יוני 19יוני 26
- מאי 22
- מאי 09מאי 16מאי 23מאי 30
- מאי 10מאי 17מאי 24מאי 31
- אפר' 26מאי 10מאי 17מאי 24מאי 31
- מאי 10מאי 17מאי 24מאי 31
- מאי 10מאי 24מאי 31
- מאי 18מאי 24יוני 14יוני 22
- מאי 25יוני 01יוני 08יוני 15יוני 22יוני 29
- אפר' 26מאי 25
- מאי 25יוני 01יוני 15יוני 22יוני 29
- מאי 25
- אפר' 28מאי 12מאי 19מאי 26
- אפר' 28מאי 12מאי 19מאי 26
- אפר' 24מאי 12מאי 19מאי 26
- מאי 19מאי 26יוני 02יוני 09יוני 16יוני 23יוני 30
- מאי 12מאי 19מאי 26
- מאי 20מאי 21מאי 27מאי 28יוני 03יוני 04יוני 10יוני 11יוני 12יוני 17יוני 18יוני 19יוני 24יוני 25יוני 26
- מאי 29יוני 12יוני 19יוני 26
- מרץ 30אפר' 27מאי 31
- מאי 31
- מאי 17יוני 01
- יוני 01יוני 08יוני 15יוני 22יוני 29
- מאי 19יוני 02יוני 09יוני 16יוני 23יוני 30
- יוני 02יוני 09יוני 16יוני 23יוני 30