מוזיאון ישראל, ירושלים
Close
Close

נגישות

Interface

Adjust the interface to make it easier to use for different conditions.

מסכת "אגודת נְגיל למיגור הכישוף"

מסכת

מסכת "אגודת נְגיל למיגור הכישוף"

עץ, קאולין וצבע

גובה 47 ס"מ, רוחב 19 ס"מ, עומק 16 ס"מ

אוסף ארתור ומדלן שאלט לג'ואה, שציוותה מדלן שאלט לג'ואה, ניו-יורק, לידידי מוזיאון ישראל בארה"ב

מס' רישום:

B00.0898

אמנויות/אפריקה

מסכות מוארכות אלה עטו על פניהם חברי אגודה סודית דתית ושופטת רבת עוצמה שנודעה בשם נגיל. אגודה זו הייתה נפוצה בקרב בני פאנג משני צדי הגבול של גאבון וקמרון. (הפאנג הם תת-קבוצה של בני הפנגווה). חברי הנגיל פעלו כשוטרים ושופטים, חשפו קוסמים ומכשפים וגזרו את דינם של אלה שלא צייתו לחוק (העונש שנגזר על מעשי כשפים היה על-פי-רוב עונש מוות). ה'מסטרים' של נגיל (המתמחים בפולחן) נודעו גם כמשכיני שלום ומיישבי סכסוכים בין שבטים וכפרים יריבים.

למסכות מטילות המורא - אור המדורה הגביר את הרושם הדרמטי שיצרו סיבי הצווארון וחוטי הרפיה שהשתלשלו ממסכות אלה (לא מופיעים בדוגמא זו), היה חלק חשוב באכיפת הסדר החברתי. הצרפתים אסרו על השימוש בהן בעקבות סדרת מעשי רצח פולחניים שהתרחשו ב-1910. לאחר האיסור, נעלם מידע רב על אגודת הנגיל, והתמעטו ידיעותינו על מסכות כמו המסכה הזו.

במסכת הנגיל מגאבון באים לידי ביטוי מאפייניו הסגנוניים של הגילוף הפיגורטיבי של בני פאנג: מצח גבוה מאוד ורחב, קשתות מקומרות מעל העיניים, פנים דמויי לב וסנטר בולט. צבע החרסית הלבן של פני המסכה מסמל את צבע המוות או הרוחות.

מפרסומי מוזיאון ישראל:

Newton, Douglas, African and Oceanic Art in Jerusalem, Israel Museum, Jerusalem, 2001, English

The Israel Museum, Publisher: Harry N. Abrams, Inc., 2005

צלמונה, יגאל (עורך), 40 יצירות-מופת של יופי וקדושה מאוסף מוזיאון ישראל, מוזיאון ישראל, ירושלים, 2005

Apter-Gabriel, Ruth (Ed.), The Arthur and Madeleine Chalette Lejwa Collection in the Israel Museum, The Israel Museum, Jerusalem, 2005

יופי וקדושה: מוזיאון ישראל חוגג 40. סדרת תערוכות לרגל חגיגות ה-40 של מוזיאון ישראל, ירושלים, צלמונה, יגאל, 2006

תערוכות:

חפצים נבחרים מאוסף אמנות אפריקה ואוקיאניה, מוזיאון ישראל, ירושלים
יופי וקדושה: יצירות-מופת מכל הזמנים, מוזיאון ישראל, ירושלים, 29/03/2005 - 12/11/2005

Digital presentation of this object was made possible by:
The Pidem Fund, London