מוזיאון ישראל, ירושלים
Close
Close

נגישות

Interface

Adjust the interface to make it easier to use for different conditions.

נגב

נגב

פולנייה, 1930-2017

נגב

אבן גיר

גובה 280 ס"מ, רוחב 280 ס"מ, עומק 3500 ס"מ

מתנת הנלורה ב' שולהוף, ניו-יורק, לידידי מוזיאון ישראל בארה"ב, לרגל יום-הולדתו של רודולף ב' שולהוף

© האמנית
מס' רישום:

B87.0894

889

אמנויות/אמנות עכשוית

ביומה הראשון של אבקנוביץ' בירושלים, באפריל 1987, היא התרשמה עמוקות ממראה אבן הגיר המקומית והחליטה לעבוד באבן, זו לה הפעם הראשונה. אבקנוביץ' התפרסמה בעבודותיה התלת-ממדיות הרכות והמופשטות, ה'אבקנות', העשויות מבד חזק שעליו מלופפים חבלים וחוטים, ואחריהן בסדרות של 'יושבות' מונומנטליות ו'גבים', דמויות ללא ראש עשויות שקים, בדי יוטה וסיבים; ההחלטה לעבוד באבן היתה אפוא מהפכנית עבורה. בחיפושיה אחר האבן המתאימה היא הגיעה למחצבה במצפה רמון, ושם נחצבה העבודה המופשטת ביותר בכל עבודותיה, ונקראה על שם המקום, נגב.

נגב מורכבת משבעה גלגלים מונומנטליים, 10 טון כל אחד, 280 ס"מ קוטרו ו- 60 ס"מ עוביו. הגלגלים הלא-מלוטשים עוצבו בעזרת כליהם של חרשי האבן המקומיים. במרכז כמה גלגלים חצבה האמנית מגרעת דמוית טבור המביעה, כדברי המבקרת ברברה רוז, 'את התחושה שהמקום מעורר בה, שירושלים היא טבור העולם.'

מוצבת בירושלים מזכירה נגב כתישת זיתים, טחינה באבני ריחיים וכן את חופי הים התיכון בתקופה הפרהיסטורית, שהיושבים לאורכם החלו להשתמש בגלגל מוקדם יחסית. שבעת הגלגלים הם הד לשבעת שעריה של ירושלים, שבעת ימי הבריאה, פולחן השמש, אחדות ושלמות ובהקשר רחב יותר, נגב מזכירה גם את מעגל האבנים הענקיות והמסתוריות שבסטונהנג'.

מפרסומי מוזיאון ישראל:

Spitzer, Judith, The Billy Rose Art Garden, The Israel Museum, Jerusalem, 2004, English

The Israel Museum, Publisher: Harry N. Abrams, Inc., 2005

Landau, Suzanne, Contemporary Art in the Israel Museum, Israel Museum, Jerusalem, 2010

Digital presentation of this object was made possible by:
The Pidem Fund, London