מוזיאון ישראל, ירושלים
Close
Close

נגישות

Interface

Adjust the interface to make it easier to use for different conditions.

קומפוזיציה אופקית

קומפוזיציה אופקית

אמריקני, 1912-1956

קומפוזיציה אופקית

צבעי–שמן ואמייל על בד מודבק על לוח

גובה 25.4 ס"מ, רוחב 309.6 ס"מ

מתנת סילביה וג'וזף סליפקה, ניו-יורק, לידידי מוזיאון ישראל בארה"ב

© The Pollock-Krasner Foundation/Artists Rights Society - ARS, New York
מס' רישום:

B03.0826

אמנויות/אמנות מודרנית

הצייר האמריקני ג'קסון פולוק, אמן בולט בזרם האקספרסיוניזם המופשט, נודע בזכות ציורי ה"טפטוף" או ה"פעולה" שיצר בשנים 1951-1947. פולוק נהג למתוח בד ציור גדול על רצפת הסטודיו הענק שלו, שהיה קודם לכן אסם, ובעזרת מברשות, מקלות ואף מנטפים שפך, התיז וטפטף צבע על פני הבד. טכניקה זו, שהתפתחה מן הציור האוטומטי הסוראליסטי, יוצרת קומפוזיציה חסרת גבולות העשויה קווים קווים החודרים זה לזה ומרחב שאין בו הבחנה בין מעלה ומטה, פנים וחוץ.

"קומפוזיציה אופקית", שהיא ציור רחב מאוד, נחתכה כנראה מקומפוזיציה גדולה אף יותר, ונדמה שהיתה יכולה להשתרע עד אינסוף. פולוק טפטף שלושה צבעים על רקע בצבע חלודה ואלו יצרו מארג סבוך: קווים זורמים כחולים ושחורים שזורים ומתערבבים זה בזה, ומעליהם מתפתלים חוטים עדינים של צבע אמייל לבן. תחושת העומק והחיות נוצרת בזכות שילוב הזהיר של גוונים בהירים וכהים.

מפרסומי מוזיאון ישראל:

קמיאן-קשדן, עדינה, סוראליזם ומה שמעבר במוזיאון ישראל, ירושלים, 2007

קמיאן-קשדן, עדינה (עורכת), מפגשים מודרניים: ציור ופיסול מן המאה ה-20 במוזיאון ישראל, מוזיאון ישראל, ירושלים, 2010

תערוכות:

דאדא סוראליזם ומה שמעבר במוזיאון ישראל, 2007
סוראליזם ומה שמעבר במוזיאון ישראל, מוזיאון ישראל, ירושלים, 27/02/2007 - 14/08/2007

Digital presentation of this object was made possible by:
The Pidem Fund, London