מוזיאון ישראל, ירושלים
Close
Close

נגישות

Interface

Adjust the interface to make it easier to use for different conditions.

אדם באוויר הפתוח

אדם באוויר הפתוח

אמריקני (יליד פולין), 1882-1946

אדם באוויר הפתוח

ברונזה

גובה 132 ס"מ, רוחב 58 ס"מ, עומק 28 ס"מ

מתנת בילי רוז, ניו-יורק, באמצעות קרן התרבות אמריקה-ישראל

מס' רישום:

B66.1658

אמנויות/אמנות מודרנית

לנדלמן, מחלוצי הפיסול המודרני, היה שיח ושיג מיוחד במינו עם מסורת האמנות והוא שאב את השראתו מהפיסול היווני וההלניסטי הקלסי, מהמנייריזם האיטלקי, מסגנון ה"אר-נובו" החינני של אובְּרי בּירדְסְלי ומהדמויות המורכבות של ז'ורז‘ סרה. הוא יצר הפשטות מהודרות ובתוך כך שיחק בצורה המפוסלת. את הגוף המוצק הוא תרגם לרכיבים מסוגננים המתמזגים בטבעיות. "אדם באוויר הפתוח" הוא הפסל הגדול הראשון שיצר באמריקה. השפעתו של המנייריזם האיטלקי ניכרת בגפיה הארוכות והמתעקלות של הדמות, שכמעט חסרות פרטים אנטומיים ואינן נבדלות כמעט מהעץ שהדמות שעונה עליו. אופן ההישענות, הכובע, העניבה והרגליים בתנוחתן המעודנת מרמזים כולם – אולי בתוספת קריצה וחיוך אירוני – לגנדרן מודרני.

פסל זה בישר את בואן של הדמויות השובבות שביססו את המוניטין של נדלמן. הוא מצא אותן בסביבתו הקרובה ופיסל אותן בעץ, בגבס ובארד, ועל אף שהיו תיאוּריות מאוד התעקש שהעניין שלו טמון במקום אחר: "נושא של כל עבודת אמנות הוא בעבורי רק אמתלה ליצירת צורה בעלת משמעות, יחסים בין צורות אשר בוראות חיים חדשים, שאין בינן ובין החיים שבטבע ולא כלום, חיים שמתוכם נולדת האמנות ושמתוכה מפציעים הסגנון והאחדות".

מפרסומי מוזיאון ישראל:

Spitzer, Judith, The Billy Rose Art Garden, The Israel Museum, Jerusalem, 2004, English

קמיאן-קשדן, עדינה (עורכת), מפגשים מודרניים: ציור ופיסול מן המאה ה-20 במוזיאון ישראל, מוזיאון ישראל, ירושלים, 2010

Digital presentation of this object was made possible by:
The Pidem Fund, London