טריפתיכון     

טריפתיכון - בגרות באמנות
הדפס    שלח לחבר

 

מטרת התכנית
לעודד את התלמיד להיות סקרן ומעוניין בשיח האמנותי העכשווי כפי שהוא מתבטא במוזיאונים שונים בארץ ובעולם. לתת בידיו כלים להיות בעל עמדה והשקפת עולם עצמאית, תוך התמודדות עם סוגיית גיבוש הזהות ברובד האישי והישראלי, ופיתוח יכולת לבטא את רעיונותיו בשפת האמנות בכתב ובע"פ ובאמצעות יצירה אמנותית אישית.

הרעיון של התכנית
הציר סביבו נעה התכנית הייחודית לבגרות באמנות "טריפתיכון" הוא יחסי הגומלין בין שלוש צלעות: אמנות, מוזיאון וקהל, היוצרות משולש שלם. התוכנית מבקשת לחבר בין המוזיאון כמוסד לתרבות גבוהה, בין האמנות שמוצגת בו, ובין הקהל – התלמידים הלומדים בתוכנית.
התפיסה של התכנית היא שאמנות יש ללמוד במקום של אמנות. כלומר, הייחוד של התוכנית הוא שהיא נלמדת במוזיאון ישראל. מוזיאון ישראל הוא ייחודי בהיותו המוזיאון הגדול בארץ, ואחד מעשרת המוזיאונים החשובים בעולם, האוצר באוספיו למעלה מ-500,000 פריטים מספקטרום רחב של התרבויות האנושיות.
בתוכנית לבגרות, מוזיאון ישראל הוא בית הספר, הגלריה לתצוגה היא הכיתה, והיצירות המוצגות הן ספר הלימוד. אנו נראה מול עינינו רבות מן היצירות החשובות ביותר שיצר האדם ונחקור אותן. בהשראת אותן יצירות, אנו ניצור בעצמנו בסדנאות של מוזיאון ישראל.
דרך היצירות – שלנו ושל אמנים אחרים, נחקור שאלות המטרידות את הנער המתבגר, ולמעשה, כל ישראלי. נשאל מי אנחנו (כבני אדם, כישראלים)? מה בין זהות אישית וזהות חברתית? כיצד אמנות יכולה לתרום לחברה?
בתכנית לומדים יחדיו תלמידים מבתי ספר שונים ברחבי ירושלים. המפגש בין בני נוער מסביבות חברתיות שונות הוא מעניין, מפרה ומעודד דו שיח וסובלנות.
אנו מאמינים כי אמנות אינה מציגה אמת אחד ויחידה, וכי אפשר לפרש אותה במגוון דרכים. ולכן אנו מעודדים את הביטוי האישי של התלמיד – הן בפרשנות של יצירות העבר, והן ביצירה האישית שלו. זאת מאחר שאמנות היא כלי מופלא לביטוי רחשי ליבו של האדם.

מבנה הלימודים
התכנית נלמדת באגף הנוער ע"ש רות של מוזיאון ישראל. היא נחלקת לשני חלקים: מעשי ועיוני, אשר בין השניים קשרים הדוקים. למעשה, את אשר נלמד באופן תיאורטי בשיעור העיוני, נבקש ליישם בשיעור המעשי, ולהיפך: התנסות אישית ביצירה, תעשיר את ההבנה שלנו לגבי מה שיצרו אמנים לפנינו.
בתחום המעשי ניצור במגוון מדיה: ציור, פיסול, צילום, מיצב ומדיה מתקדמת. בתחום העיוני נלמד אודות יצירות שיצרו כמה מגדולי האמנים מן המאה ה-20 וה-21, אשר מוצגות באולמות המוזיאון. כמו כן נכיר יצירות ממאות קדומות יותר.
התכנית נלמדת בכל יום חמישי בין 16:30 ו-21:30 (שעתיים של שיעור עיוני, ושעתיים וחצי של שיעור מעשי).
התוכנית מוכרת על ידי משרד החינוך, ומזכה את התלמיד ב-10 יחידות מלאות לבגרות.
מאחר שזאת תכנית ייחודית על-אזורית, רק תלמידים שאין בבית ספרם מגמת אמנות לבגרות יכולים להשתתף בתוכנית.

כיתה י': מבוא ומושגי יסוד
השנה הראשונה מקנה לתלמיד מושגי יסוד ביצירה, ניתוח ופירוש יצירת האמנות.
התחום המעשי-יצירתי יוקדש לטעימות והתנסות במדיה מגוונים. נלמד רישום וציור בטכניקות שונות (עיפרון, פחם, צבעי שמן), פיסול (חומר, קרטון) וצילום. ראשית הלימוד תהיה מהתבוננות, כלומר יצירה ביחס לאובייקט בו מתבונן התלמיד; בהמשך השנה יוכל התלמיד לפתח את רעיונותיו המקוריים בפרויקטים אישיים יותר.
בתחום העיוני התלמיד ילמד את שפת האמנות ויתרגל את השימוש המקצועי בה. נלמד כיצד עושים אמנים שימוש באור ובצבע, החשיבות של גודל של יצירה, מהי קומפוזיציה, ומהו הנושא של היצירה. כך נוכל להתעמק ביצירת האמנות ולהבין את משמעויותיה.
במקביל, נכיר לעומק את מוזיאון ישראל, בו אנו לומדים. נבחן כיצד עוזר מוזיאון ישראל בהגדרת הזהות התרבותית המקומית. זאת על ידי הכרה מעמיקה של המוזיאון על כל אגפיו, מחלקותיו והסוגיות הקשורות בו.

כיתות י"א: סוגיית הזהות האישית, היהודית והישראלית
כל תלמיד יעסוק במרכיבי הזהות הדתית, הלאומית, התרבותית, האמנותית והאישית שלו. נרכיב פסיפס עשיר של מושג הזהות אשר את חלקיו נאסוף בעיקר מתוך אולמות האמנות, וגם מאולמות הארכיאולוגיה והיודאיקה. נשאל שאלות כגון מהי אמנות יהודית? מהי אמנות ישראלית? מה הקשר בין ישראליות ליהדות? מה הקשר בין האדם האינדיבידואלי למדינה ולדת? כיצד אמן ישראלי יוצר ביחס למסורת, אך עדיין נשאר רלוונטי מבחינה בינלאומית?
בסדנאות היצירה ניצור בהשראת השאלות הללו, ונבחן ביצירות אישיות את המשמעות של זהות יהודית, לאומית ואישית. דרך היצירה נעסוק בנושאים כגון זיכרון, בית, אדמה, ישראליות, דת ואמונה. העיסוק בנושאים האלו יאפשרו לתלמידים להביע את עמדתם הפרטית ואת עולמם האישי.

כיתה י"ב: זהות בינלאומית ופרויקט גמר
בעוד שכיתה י"א יושם דגש על הזהות בהקשר מקומי, בכיתה י"ב יורחב ההקשר אל האוניברסאלי והבינלאומי. נעמיק את המחקר של האמנות העכשווית באירופה, ארצות הברית ומזרח אסיה. נבחן את היחס שבין האמנות הבינלאומית והאמנות הישראלית. נבדוק כיצד אפשר להיות בו זמנית ישראלי "ואזרח העולם".
רוב הדגש בי"ב יינתן לפרויקט האישי העיוני והמעשי.
בתחום המעשי, התלמיד יוצר יצירה גדולה וכבדת משקל המוצגת לצד היצירות של חבריו ללימודים בתערוכה באגף הנוער של מוזיאון ישראל. התלמיד-אמן יוצר על בסיס רעיון אישי ומקורי שלו, ללא ליווי של הנחיות נושאיות, תוך התייעצות והנחיה של מוריו. האוצר של התערוכה – אחד ממורי התוכנית, עושה את עבודתו תוך שיתוף פעולה של התלמידים-אמנים המציגים בתערוכה.
בתחום העיוני התלמיד אוצר תערוכה וירטואלית מתוך נושא הבחירה שלו, לביטוי תפיסת עולמו. התערוכה משמשת עבורו שדה עיוני לטיפול בסוגיה כלשהי, אם מהזווית הרגשית ואם מהזווית הצורנית. ההצעה לתערוכה מוגדרת באמצעות מודל וקטלוג. במודל התלמיד ייעצב את התערוכה, ויציב בו את היצירות אותן הוא מעוניין להציג. הקטלוג אותו יכתוב התלמיד יכלול מחקר מעמיק אודות נושא התערוכה והיצירות המוצגות בו.

פעילויות מיוחדות
מלבד סיורים בגלריות של מוזיאון ישראל ניסע לביקור בתערוכות במוזיאונים ובגלריות בירושלים ומחוצה לה.
פעם בשנה ייערך מרתון לילה: נתכנס בשעה 21:00 בערב, וניצור בצורה אינטנסיבית עד 06:00 בבוקר שלמחרת.
במהלך כיתה י"ב, נצא לטיול בן שלושה ימים לאחת משמורות הטבע של ישראל. שם ניצור אמנות בהשראת הטבע וכהשלמה לטבע, ונבחן את היחס של האדם והאמן אל הטבע.

לימודי אמנות לבגרות

מגמת התיכון "טריפתיכון" היא תכנית לימודי ציור, פיסול וצילום לבגרות המתפרסת על פני שלוש שנים ומיועדת לתלמידי י'-י"ב שבבתי–הספר שלהם אין מגמת אמנות. התכנית מוכרת על–ידי משרד החינוך ומזכה את משתתפיה ב– 10 יחידות לימוד בתעודת הבגרות ) 5 + 5 עבודת גמר(. צוות המורים מורכב מאנשי אקדמיה ומאמנים המלווים את התלמידים בכל שלבי הלימוד והעבודה.

הלימודים נערכים בימי ה', 16:30 — 21:30
שכר הלימוד לשנה: 4,100 ש"ח (אפשר לשלם ב– 10 תשלומים)

יום היכרות וריאיון ייערכו ביום ד', י' באב תשע"ד (6.8.2014) , 20:00-15:00

תחילת הלימודים: לתלמידי י"א-י"ב: יום ה', ט' באלול תשע"ד (4.9.2014)
לתלמידי י': יום ה', ו' בחשוון תשע"ה (30.10.2014)

לפרטים ולהרשמה: 02-6708961 ; 02-6771303

צוות המרצים

כיתה י:

מעשי: רומה קינן, אילה לנדאו
עיוני: קובי בן מאיר, טליה וייס בן עמי

כיתה י"א:
מעשי: רומה קינן, מיקי גרד
עיוני: קובי בן מאיר, יעל כרמי

כיתה י"ב:

מעשי: אלדד שאלתיאל, מיקי גרד
עיוני: תמרה אברמוביץ', אורלי רבי

לתערוכת טריפתיכון 2014 (PDF)

לתערוכת טריפתיכון 2013 (PDF)

לתערוכת טריפתיכון 2013 (PDF)

לתערוכת טריפתיכון 2012 (PDF)

לתערוכת טריפתיכון 2011 (PDF)

לתערוכת טריפתיכון 2010

לתערוכת טריפתיכון 2009

לתערוכת טריפתיכון 2008
       
       
       

 

הרשמת ילדים
הרשמת מבוגרים

ילדים ונוער

מבוגרים

טריפתיכון

לגשר על הפער

צוות החוגים


כל הזכויות שמורות לאגף הנוער, מוזיאון ישראל, ירושלים | טלפון 02-6771303, 02-6708961 | hugim@imj.org.il