צילום: © מוזיאון ישראל, ירושלים
מרדכי ארדון
ישראלי (יליד פולין), 1992-1896
בשערי ירושלים
טריפטיך; מימין לשמאל: סלע, סולמות, סימן

צבעי-שמן על בד
גובה 194 ס"מ, רוחב החלק הימני 130 ס"מ, רוחב החלק המרכזי 265 ס"מ, רוחב החלק השמאלי 130 ס"מ
מתנת האמן לרגל יום העצמאות ה-20 של מדינת ישראל ואיחוד ירושלים
© עיזבון האמן
מספר רישום: B67.0546
 
 

מרדכי ארדון, מנהל בית-הספר לאמנות "בצלאל" בשנות ה-40 ומורה משפיע, ראה את ייעודו בעיצוב שפה חדשה לאמנות הישראלית, שתשלב בו-זמנית את הפיגורטיווי או המציאותי עם המופשט והסמלי.

בציורו "בשערי ירושלים" ביקש ארדון לבטא את המשמעות הרגשית והקוסמית שהוא ייחס לאירועי מלחמת ששת הימים ובעיקר לכיבוש העיר העתיקה בירושלים. מתכונת הטריפטיך שבחר מרמזת לציורי מזבח כנסייתיים המתארים בדרך-כלל תוכני קודש מרוממים. ירושלים השמימית והרוחנית מיוצגת באמצעות הסמלים הקבליים של "אילן הספירות" שמורכב ממידות-הכוח האלוהי ומן העיגול שמסמל את ה"כלים" השלמים עדיין. האותיות הן אותן אותיות אגדיות שהעולם נוצר מהן, וה"כלים" הם הכלים שלפי קבלת האר"י נשברו, כי לא יכלו להכיל את שפעת האור האלוהי.

הלוח הימני מתייחס לירושלים הארצית. אבן-השתייה (התשתית) שהעולם נוצר ממנה כשהוטלה בזמן הבריאה מכיסא האל מתוארת כסלע זוהר. לפי תורת הקבלה נרקמה האדמה מסביבה. היא ממוקמת על הר המוריה, על גבה התרחשה עקדת יצחק ובית-המקדש נבנה עליה. האגדה מספרת שהיא שוכנת מתחת למסגד כיפת הסלע, ואמנם קו הפנים העליון שלו דומה למתאר הסלע הנראה במסגד. ה"נקודות" הזוהרות, אורות תהילת האל, פזורות על הקרקע בציפייה ל"תיקון" הגדול שיחזיר אותן למצב הסדר של מעגלי הספירות מן הלוח השמאלי של הציור. בלוח המרכזי מצוירים סולמות ניצבים שמייצגים את כל אמונות האדם. שלביהם השבורים תוקנו בחוטים דקים והם מסמלים את אפשרות החיבור בין החומר לרוח, בין הארץ לשמים. כמו כל ההוויה גם הם מחכים ל"תיקון", לגאולה הקוסמית של אחרית-הימים.

ארדון לא היה אדם דתי, אבל המסר המשיחי שלו מבטא התרגשות גדולה ובעיקר אמירה בזכות אפשרות החיבור של רגע ההווה עם כתבים יהודיים עתיקים ועם שאיפה לסדר אנושי וקוסמי חדש.

פרסומים:
The Israel Museum, Publisher: Harry N. Abrams, Inc., 2005
צלמונה, יגאל, 100 שנות אמנות ישראלית, מוזיאון ישראל, ירושלים, 2010



Digital presentation of this object was made possible by : The Pidem Fund, London