צילום: © מוזיאון ישראל, ירושלים
חיים סוטין
יליד רוסיה, פעל בצרפת, 1943-1893
נער בכחול
1924
צבעי-שמן על בד
גובה 93.3 ס''מ, רוחב 65.5 ס''מ
מתנת סטלה פישבאך, ניו-יורק, לידידי מוזיאון ישראל בארה''ב
© 2005 Artists Rights Society (ARS), New York / ADAGP, Paris
מספר רישום: B83.0186
 
 

בעשר השנים הראשונות לחייו בצרפת, החל ב-1913, חי סוטין בעוני ובחוסר כל. גורלו התהפך אחרי שנת 1922, כאשר האספן האמריקאי אלברט ברנס רכש עבודות רבות שלו, וסלל את דרכו להכרה בינלאומית ובטחון כלכלי. בתקופה זו צייר סוטין כמה מציוריו האקספרסיביים והצבעוניים יותר, וביניהם כמה דיוקנאות מעולים.

נער בכחול נמנה עם הדיוקנאות האלה, המתארים ברובם אנשים שלא היו קרובים לאמן. למרות שהריחוק הרגשי קנה לסוטין מידה מסוימת של אובייקטיביות, ולמרות שזהו דיוקן של אדם מסוים, ברור שהאמן משליך על המצויר את סערת נפשו שלו. ההעתקה של הרגשות מתבטאת בדמות הכמו-נוזלית ובצורות המעוותות. המִחבר מהדהד את הצורה המתפתלת S החוזרת על עצמה בשרוולים הנפוחים, בעיקול האוזן, בפיתול הירך ובפרק כף היד המעוות. ראשו של הילד נח על כתפיו בסנטרו המחודד ומאיים ליפול, והציור מדגיש מאוד את האוזניים והעיניים הגדולות והידיים הגדולות והמעוותות. למרות שהפנים נצבעו במשיכות מכחול מוקפדות מאוד, הצבע הניגר באזורים כמו החזה החשוף והרקע בחלק הימני מערער את היציבות. השפה הצורנית של סוטין מתייחסת אל השבריריות הבסיסית של המצב האנושי ועומדת בסתירה לחיוכו האופטימי של הנער.

פרסומים:
The Israel Museum, Publisher: Harry N. Abrams, Inc., 2005
קמיאן-קשדן, עדינה (עורכת), מפגשים מודרניים: ציור ופיסול מן המאה ה-20 במוזיאון ישראל, מוזיאון ישראל, ירושלים, 2010



Digital presentation of this object was made possible by : The Pidem Fund, London