צילום: © מוזיאון ישראל, ירושלים
פול סזאן
צרפתי, 1839–1906
בית כפרי ליד נהר
1890 בקירוב
צבעי-שמן על בד
גובה 81 ס''מ, רוחב 65 ס''מ
מתנת יד הנדיב, ירושלים, מאוסף מרים אלכסנדרין דה-רוטשילד, בתו של הברון הראשון אדמונד דה-רוטשילד
נחלת הכלל
מספר רישום: B66.1043
 
 

המחצית השנייה של שנות השמונים של המאה ה-19 היתה קשה במיוחד לסזאן. בשנת 1885 חווה כנראה קשר רומנטי שלא צלח וזה הותירו נרעש ובלתי יציב. והנה אז, ב-1886, פרסם אמיל זולה, ידיד ילדותו של האמן שהיה לו תומך ומשענת, את סיפורו "היצירה", שבו תיאר צייר בן-דמותו של סזאן שלא עלה בידו לממש את גאוניותו והוא שם קץ לחייו. סזאן הגיב על כך בניתוק כל קשריו עם זולה, אולם אבדן הידידות הזאת היה לו מכה קשה. כעבור זמן קצר נכנע ללחצי המשפחה ונשא לאישה את אורטנס פיקה, אם בנו ופילגשו זה שנים רבות. ברם, בקשר זה כבר מזמן לא שררו יחסי אהבה והשניים חיו רוב הזמן בנפרד, לפני נישואיהם וגם אחריהם. כעבור חודשים ספורים נפטר אביו השתלטן של סזאן. וכך, בשנים האחרונות לעשור זה התגורר סזאן בז'אס-דה-בופאן, אחוזת המשפחה באקס-אן-פרובאנס, עם אמו ועם אחותו הרווקה והדעתנית מארי, וחי בבידוד כמעט מוחלט, אף בתקופות שהותו בפריז. מחלת הסוכרת שתקפה אותו ב-1890 הוסיפה למצבו הבלתי יציב. סזאן, שלפנים התנגד בכל מאודו לממסד הדתי, חזר עתה לחיק הכנסייה.

חרף תהפוכות אישיות אלה ועל אף היותו מנותק למדי מעולם האמנות, המשיך סזאן בניסוייו בציור והוסיף לשכלל את שיטותיו מתוך דבקות כפייתית במשימה. ב-1890 יצא למסע ממושך בן חמישה חודשים בשווייץ, בחברת אורטנס ובנו פול. היתה זו הפעם היחידה בחייו שעזב את צרפת ונראה שהחוויה לא היתה לרוחו. את "בית כפרי ליד נהר" צייר ככל הנראה זמן קצר לפני נסיעתו או מיד אחרי שובו. מעניין שמאומה מכל התלאות הרגשיות של חמש השנים האחרונות לא בא לידי ביטוי ביצירה שלווה זו, מופת של יציבות מובנית ומאוזנת בקפידה.

כמו לעתים קרובות בנופים של סזאן, מחסום כלשהו – ביצירה שלפנינו חלקת מים – מפריד בינינו ובין הסצנה, ובזאת הוא הופך אותה למושא של התבוננות הנראה ממרחק. הבית המוצב במרכז בנוי מצורות גיאומטריות מפושטות, ועצים גבוהים משמשים לו מסגרת. דבר אינו זע בתמונה: שום רוח אינה מנענעת את העלים ושום אדווה אינה מרעידה את פני המים. הכול יציב ושקט. העומק והנפח מושגים על-ידי חפיפת הצורות והטיפול בצבע. גוונים של צהוב/חום חם וירוק קריר מונחים זה לצד זה במשטחים מובנים של משיכות מכחול מוכוונות, רבועות ומלבניות. משיכות אלו מעצבות את הצורות ותורמות לסדר הארכיטקטוני הכולל של הקומפוזיציה. תכלת השמים הנסוגה מקנה לתמונה תחושה של עומק, ועם זה גם דו-ממדיות מופגנת. ניכר היטב שסזאן שלט כאן בטבעו הסוער ופיתח שפה ייחודית ומקורית לתרגום תחושותיו כלפי הטבע לדרך ראייה חדשה. מכאן ואילך יעשה סזאן את דרכו אט אט אך בבטחה, בעזרת ידידיו האמנים שלא חדלו להאמין בכישרונו, מאלמוניות כמעט מוחלטת אל הכרה ציבורית בהישגיו.

פרסומים:
The Israel Museum, Publisher: Harry N. Abrams, Inc., 2005
אימפרסיוניסטים ופוסט-אימפרסיוניסטים: ציור ופיסול מאוסף מוזיאון ישראל, מוזיאון ישראל, ירושלים, 2006, עברית / אנגלית



Digital presentation of this object was made possible by : The Pidem Fund, London