צילום: © מוזיאון ישראל, ירושלים
פול סזאן
צרפתי, 1839–1906
נוף בלסטאק בבוקר מול השמש
1883-1882
צבעי-שמן על בד
גובה 60.5 ס"מ, רוחב 92.5 ס"מ
מתנת הקרן לירושלים מאוסף סם שפיגל
מספר רישום: B97.0482
 
 

לסטאק, עיר תעשייה קטנה לחוף הים התיכון לא הרחק ממרסיי, משכה אליה אמנים רבים. סזאן צייר בלסטאק בסביבות 1860 כמה מן הנופים המוקדמים שלו, ולכאן נמלט כדי שלא יגייסו אותו לצבא בעת מלחמת פרוסיה-צרפת ב-1870. גם בשנים הבאות היה חוזר מדי פעם לעבוד באזור זה. הוא שהה בלסטאק גם ב-1882, כאשר רנואר חזר ממסעו באיטליה ועצר לביקור אצלו. בתקופה זו בקירוב צייר את "נוף בלסטאק בבוקר מול השמש".

הגוונים הבהירים, השקופים למחצה, המכסים את פני התמונה בשכבה דקה, משווים לה אופי של אקוורל. הצבע השליט בה הוא צהבהב, והוא מודגש על-ידי כתמי בד המצע החשוף פה ושם. זו דרכו של סזאן להמחיש את החום ואת האור היוקד של דרום צרפת, אור המבליע את צבעי העצמים ומשווה להם מראה דהוי. קו העיפרון של סזאן גלוי תמיד לעין ומאפשר למתבונן להבחין מה רבות הפעמים ששינה את מיקום העצמים במהלך הציור.

הצל החזק שמטיל העץ מימין מודגש וכך מתקבל עומק בקדמת התמונה. מקבץ הבתים שבמרכז, הנראים מנקודת תצפית גבוהה יותר, מתואר בצורות שפושטו וצומצמו לכדי גושים גיאומטריים. קירותיהם השטוחים בהירים וכהים לסירוגין, עדות למשחק אור השמש. הצבעים החיוורים יותר של הגבעות המצוירות ברקע, הרישום המרומז של הבתים מאחור והנגיעות הקלות בכחול בהיר על הבד החשוף היוצרות את השמים – כל אלה מעניקים תחושה של התרחקות הנוף. יש כאן זיקה קצבית בין הזוויות הישרות, החוזרות ונשנות – בענפים, בבתים ובחלונות. מקבילות לזוויות אלו אפשר למצוא במשיכות המכחול של העצים. למעשה, "נוף בלסטאק" עשיר בהקבלות מאזנות כאלו. העץ שמימין, המסוכך על הבתים כמטרייה, הוא דוגמה בולטת לכך: הענף התחתון שלו מקביל לקו המעוקל של ההרים ברקע, מעין הד והמשך לצורתם הגלית הרכה.

כעבור עשרים וחמש שנה, ב-1907, עתיד היה ז'ורז' בראק להגיע אל לסטאק וכאן לצייר את הנופים הקוביסטיים פורצי הדרך הראשונים שלו. הוא זכר ללא ספק את הכלל המפורסם של סזאן ממכתבו לאמיל ברנאר: "טפל בטבע על-ידי גליל, כדור וחרוט...". במאמץ מודע להגיע לחקר ההמשך המתבקש מחידושיו של סזאן, חזר בראק אל המקום ששם צוירו יצירות כגון "נוף בלסטאק" ובכך חישל חוליה המקשרת בבירור בין ניסיונותיו החלוציים של האמן הזקן והאוונגרד המהפכני של המאה ה-20.

פרסומים:
רחום, סטפני, אוסף סם שפיגל, מוזיאון ישראל, ירושלים, 1993, עברית / אנגלית
אימפרסיוניסטים ופוסט-אימפרסיוניסטים: ציור ופיסול מאוסף מוזיאון ישראל, מוזיאון ישראל, ירושלים, 2006, עברית / אנגלית

תערוכות:
אוסף סם שפיגל, מוזיאון ישראל, ירושלים, 22/06/1993 - 29/08/1993



Digital presentation of this object was made possible by : The Pidem Fund, London