צילום: © מוזיאון ישראל, ירושלים, עינת עריף-גלנטי
אלפרד סיסְלי
צרפתי, 1839–1899
גדות הלואן - רשמי סתיו
1881
צבעי-שמן על בד
גובה 65 ס''מ, רוחב 85 ס''מ
התקבל באמצעות ירס"ו, ארגון להשבת נכסי היהודים
מספר ירס"ו: 21006/6
מספר רישום: B50.11.0014
 
 

סיסלי היה ממוצא אנגלי ואף כי נולד בפריז ומרבית חייו עברה עליו בצרפת, שמר על נתינותו האנגלית כל ימיו. בצעירותו נשלח ללונדון כדי להכשיר את עצמו לקריירה של עסקים וייתכן שאז, בארבע שנות שהותו שם, בשנים 1857–1860, למד להכיר את האמנים האנגלים, ההולנדים והפלמים שיצירותיהם מוצגות בגלריה הלאומית. יש להניח שציירי הנוף, וקונסטבל בראשם, מצאו חן בעיניו.

כשחזר סיסלי לצרפת, היה נחוש בדעתו להיות לצייר. הוא הצטרף לסטודיו של שרל גלייר ושם פגש רבים מהצעירים שיתקראו בבוא העת אימפרסיוניסטים. ההחלטה היתה קלה יותר לסיסלי מאשר לעמיתיו הצעירים, שכן הוריו קיבלו על עצמם לתמוך בו כספית. הוא הקדיש את עצמו מלכתחילה לציורי נוף ונמנע במכוון מציורי דמויות גדולי ממדים, אשר כל האימפרסיוניסטים האחרים התנסו בהם בזמן כלשהו. אולם מלחמת צרפת-פרוסיה, בשנים 1870–1871, המיטה על סיסלי אסון אישי: אביו ירד מנכסיו ונפטר כעבור זמן קצר, ולסטודיו שלו פרצו חיילים פרוסים ורק מעטות מיצירותיו המוקדמות ניצלו מידיהם. מעתה היה עליו לפרנס את שני ילדיו ואת שותפתו לחיים ממכירת תמונותיו, שלא היתה מובטחת כלל.

בתחילת שנות השבעים פיתח סיסלי סגנון אישי שביקש ללכוד את הרגע החולף בנוף. הוא עבד במשיכות מכחול קטועות האופייניות לאימפרסיוניסטים ולסולם הצבעים הזוהר שלהם, והתמודד עם הנושא שבחר בחיק הטבע, בציירו ישירות על הבד. בתמונות בנויות בקפידה, שלא פעם חזרו על עצמן, תיעד את פלישת המודרניות אל האזורים הכפריים שמחוץ לפריז שבהם התגורר וצייר. בסוף שנות השבעים, כאשר רוב עמיתיו שקלו מחדש את עקרונות היסוד של האימפרסיוניזם, נשאר סיסלי איתן באמונתו בתקפותם.

ב-1880 עקר סיסלי לאזור שמדרום-מזרח לפריז, בקרבת יער פונטנבלו, ושם נשאר עד סוף ימיו והתגורר בכמה כפרים קטנים. "גדות הלואן, אפקט הסתיו" צויר במרוצת הסתיו השני שלו בכפר וונה-נדון. מאזור זה נשקפו נופים מרהיבים של נהר הלואן. בציור שלפנינו בחר האמן בנקודת תצפית גבוהה שממנה ניבט נוף כפרי רחב ידיים ולמטה נהר המתפתל לאטו. כמה עצים עירומים וביניהם אחד גדול בולט בקדמת התמונה, עוצרים את המבט הסוחף אל הנוף הרחוק. מימין לקו האמצע ניתן להבחין בשתי דמויות קטנות עובדות בשדה. לעתים קרובות אכלס סיסלי את הנופים שלו באותות לפעילות אנושית. שילובן הטבעי של דמויות בתוך התמונה נועד להדגיש את אחדות האדם והטבע. פני השטח המתגוונים פועמים בחיות הודות למשיכות מכחול ולמרקמי צבע עשירים בבני-גוונים קלים המקבילים לאיכויות המשתנות של האדמה, המים והשמים. באוויר שורה תחושה סוחפת של מרחב עמוק המושגת על-ידי רצועות האדמה הנסוגות, הנהר המתעקל שעל גדתו הרחוקה בתים קטנטנים והשמים שצבעם משתנה בהדרגה מכחול עז עד לאפור בהיר על קו האופק. גוני ורוד וכחול הרמוניים מנוקדים בנגיעות של סגלגל שולטים בציור ויוצרים אחידות כרומטית כוללת.

פרסומים:
שטיינברג, שולמית, פיקדון: יצירות אמנות שנגזלו בזמן השואה והופקדו למשמרת במוזיאון ישראל, מוזיאון ישראל, ירושלים, עברית / אנגלית
אימפרסיוניסטים ופוסט-אימפרסיוניסטים: ציור ופיסול מאוסף מוזיאון ישראל, מוזיאון ישראל, ירושלים, 2006, עברית / אנגלית

תערוכות:
חקר מוצאות: אוצרות תרבות שנבזזו במלחמת העולם השנייה, מוזיאון ישראל, ירושלים
פיקדון: יצירות אמנות שנגזלו בזמן השואה והופקדו למשמרת במוזיאון ישראל, מוזיאון ישראל, ירושלים, 18/02/2008 - 23/08/2008



Digital presentation of this object was made possible by : The Pidem Fund, London