ביולי 1920 החלה תקופת המנדט הבריטי בארץ-ישראל. שץ האמין אז עדיין בפוטנציאל הכלכלי של "בצלאל" וקיווה שיהיה קשור לרוב היוזמות התעשייתיות החדשות בארץ. הוא הקדיש את מרצו לפיתוח הפן התעשייתי והאומנותי של המוסד, וויתר לזמן-מה על חזון האמנות הגבוהה כיעד מרכזי. כך למשל, יזם שץ יזם מבצע להתקנת אריחי "בצלאל" בבתי ציבור ובבתים פרטיים של עשירי תל-אביב, ומאמציו נשאו פרי.

אלא שבתוך כך הלך מצבו של "בצלאל" והידרדר. המוסדות הציוניים איבדו את עניינם בו ושץ לא הצליח במבצעי גיוס הכספים שלו. באותן שנים התחזקה גם תנועת העבודה הארץ-ישראלית על חשבון הציונות הכללית הבורגנית, ושץ ו"בצלאל" נקלעו לעמדה של זרות בתוך ההוויה המתחדשת: זרות אידאולוגית, מעמדית, פוליטית ואמנותית. סגנון האמנות של המוסד נתפס עכשיו מיושן, והנושאים האהודים על אנשי "בצלאל" כבר לא היו רלוונטיים למציאות החדשה. "בצלאל" גווע לאטו עד שב-1929 - שנת המשבר הכלכלי הגדול בעולם המערבי - נסגר סופית.

הקדמה
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 


שדכן, ציור שמן, 1929

למאגר התערוכות , מוזיאון ישראל | מוזיאון ישראל, ירושלים | כל הזכויות שמורות © מוזיאון ישראל, ירושלים 1995-
To The Israel Museum Exhibition Online | The Israel Museum, Jerusalem | Copyright © The Israel Museum, Jerusalem 1995-