שלא כמרכזי עיצוב אחרים בעולם כמו מילנו וניו-יורק, המוניטין הבינלאומיים שלונדון זוכה להם כיום נעוצים בהיותה כור היתוך יצירתי למעצבים צעירים ומוכשרים המגלים תחומים חדשים ובוחנים את תפקידו ואת מקומו של העיצוב בראשית המאה ה -21 . הם מבקשים להגדיר בדרך רלוונטית יותר חפצים וחללים המשמשים אותנו בעבודה, שבהם ובאמצעותם אנו מתקשרים וחיים ביומיום, ולמלא אותם בתוכן ערכי ובמשמעויות חדשות הנגזרות מהשימוש בהם. את ההתמקדות בעתיד ובמה שהוא צופן לנו חוקר ה'פופ-נואר' באמצעות 17 פרויקטים של מעצבים צעירים שעבודותיהם ניצבות בחזית מחשבת העיצוב, מערערות על מוסכמות של עיצוב מסורתי ופועלות מחוץ לכללי המשחק הכלכליים והטכנולוגיים של עולם העסקים. אף שרובם בוגרי המכללה המלכותית לאמנות שבלונדון ( RCA ), החיים, עובדים או מלמדים בבריטניה, אך הם מעדיפים להיחשב מעצבים גלובליים ולא להצטמצם להגדרה הצרה של זהות לאומית.

עם דגל 'העיצוב הביקורתי' שהם נושאים הם מאותתים על תחילתה של תנועת 'נגד', מציעים חזון חלופי לעשיית עיצוב המתמקד בהתנהגות אנושית, בטיפול, בתחושת ביטחון אישי ובהשלכות מוסריות ופסיכולוגיות שיש לטכנולוגיה המקיפה אותנו. העיצוב הביקורתי שאב את השראתו מכתיבתם, מעבודתם ומהוראתם של אנתוני דאן ופיונה רייבי, מהמובילים של היחידה לעיצוב ביקורתי במכללה המלכותית לאמנות בלונדון. שני המהפכנים הללו כבשו בעזרת בני דורם מחוזות שטרם נחקרו, בוחנים בעין ביקורתית את תפקידם של מוצרים אלקטרוניים בתרבות העכשווית ויוזמים פרויקטים של מחקר. הם הוכתרו בכתב-העת לעיצוב מטרופוליס "שניים מההוגים המקוריים והספקולטיוויים ביותר בבריטניה". בספרם DesignNoir (2001) ובכתביהם האחרים דאן ורייבי חותרים להבנה פילוסופית יותר של הטכנולוגיות החדשות, קוראים תיגר על התפיסות המקובלות של העיצוב ובוחנים את תפקידו ואת מקומו בשוק העולמי.

העבודות המוצגות ב'פופ-נואר', שבחרו דאן ורייבי, מדגימות גישות קונספטואליות וביקורתיות חדשות הנוגעות לעיצוב מוצרים ושירותים שנועדו לעורר שיח ולהתפלמס עם הקהל, עם המעצבים ועם התעשיינים - שיח שלרוב אינו עולה בזירה המסחרית ומצביע על התרחקות של ממש מהמקובל בתחום עד כה. הרעיונות, לעתים חתרניים, מבשרים אולי עתיד שבו צרכנים יתעייפו מסגנון גרידא וייחלו למשהו ממשי יותר שיענה על צורכיהם האמיתיים ויפיג את פחדיהם הכמוסים.

בפתח המילניום החדש, ולנוכח האתגרים ההולכים וגוברים שהוא מביא עמו, אנו מודעים יותר מתמיד להשפעת העיצוב על חיי היומיום שלנו: באמצעות המכוניות שאנו קונים, הבגדים שאנחנו לובשים, הרהיטים וגם המוצרים הטכנולוגיים שאנו מאמצים בחדווה, כגון מצלמות דיגיטליות או טלפונים ניידים מהדור השלישי. העבודות שבתערוכה, בין שיוצרו ממש ובין שנשארו בשלב הרעיון כתצלום, כסרט וידאו או כאב -טיפוס, כולן מכוונות לגרות את דמיוננו ולעודד דיון על הדרך של מעצבי המחר לעצב את עולם המחר.

למאגר התערוכות , מוזיאון ישראל | מוזיאון ישראל, ירושלים | כל הזכויות שמורות © מוזיאון ישראל, ירושלים 1995-
To The Israel Museum Exhibition Online | The Israel Museum, Jerusalem | Copyright © The Israel Museum, Jerusalem 1995-
דף הבית  
ג'יימס סניידר
מנכ"ל על -שם אן וג'רום פישר
מוזיאון ישראל, ירושלים
 
אמילי קמפבל
אחראית לעיצוב ואדריכלות במועצה הבריטית, לונדון
רות אור
סמנכ"לית המועצה הבריטית לתרבות, ישראל
 
אלכס וורד
אוצר לעיצוב ואדריכלות
מוזיאון ישראל, ירושלים
 
אנתוני דאן ופיונה רייבי  
תודות