דף הבית יופי של ספר קאמרה סאקרה דמדומים יופי וקדושה אוצרות חדשים בעין המתבונן אורים בגוף וברוח

(לסיור וירטואלי בתערוכה)

ניתן לצפות בכתבה מצולמת ששודרה במגזין היומי "זמן תרבות" בערוץ 77 בכבלים הדיגיטלים.

(הכתבה צולמה בתערוכה בהדרכתה של האוצרת: דבי הרשמן)

אוצרות פרהיסטוריים נדירים, השופכים אור על מקורות האמונה והפולחן, מוצגים בתערוכה "בראשית: הסיפור האמיתי - הולדת המיתולוגיה". חפצים ייחודיים אלה, אשר רובם שייכים לאוספי הארכאולוגיה של מוזיאון ישראל, נחשבים לחפצי הפולחן העתיקים בעולם. הם חושפים את המציאות המסתתרת מאחורי המיתוסים של מעשי בראשית - הסיפור האמיתי המתאר כיצד יצרו בני-האדם את הדת והאל ים.


"אדם וחווה" , צלמית של זוג נאהבים
עין סכרי, מדבר יהודה
ראשית התקופה הנאוליתית, האלף ה-9 לפני הספירה
אבן קלציט, 10.2x6.3 ס"מ
המוזיאון הבריטי , לונדון

ממחקרים אנתרופולוגיים עולה, כי אין כיום חברה שאינה מחזיקה במידה מסוימת של אמונה בעל-טבעי ושאינה מקיימת פולחן זה או אחר. בהשראת תופעה אוניוורסלית זו, הניחו חוקרי הדתות כי האמונה הדתית היתה קיימת מאז ומעולם, מראשיתו של המין האנושי. אבל העדויות הארכאולוגיות מרמזות שההתנהגות הדתית הופיעה מאוחר יחסית בתולדות האדם, והיא מאפיינת בעיקר את בני מיננו, ההומו ספיינס-ספיינס. ייתכן, שהעלייה בפעילות הדתית כמו הגידול המשמעותי בייצור אביזרי קישוט אישיים ויצירות אמנות, קשורה לשינוי התרבותי המכונה "הקפיצה קדימה". שינוי זה התרחש בשלבים מאוחרים של תקופת האבן, כ-40,000 שנה לפני זמננו. הוא כלל את התפשטות מין ההומו ספיינס-ספיינס בכל העולם הקדום ואת היעלמות מיני האדם האחרים. בעקבותיו באו אל העולם חברות ציידים-לקטים הדומות לחברות הראשוניות בנות זמננו. הממצאים הארכאולוגיים מלמדים על קווי דמיון בין מנהגי הדת של החבורות הפרהיסטוריות הללו ובין דתותיהן של החברות הראשוניות בנות זמננו. דתות אלה, המוגדרות דתות לא מאורגנות, מאפשרות לכל הבוגרים שעברו טקסי חניכה ליצור מגע עם העולם העל-טבעי ולערוך טקסי פולחן במקומות מקודשים בשטחי המחיה, כגון מערות, יערות, מעיינות ופסגות הרים.

תגליות ארכאולוגיות מן העשורים האחרונים מעידות כי שורשי הדתות המאורגנות - ייסוד הפולחן הציבורי, יצירת האלים האחראים על הסדר הקוסמי והחברתי, בניית המקדשים הראשונים וכינון מעמד הכוהנים - נעוצים בשינויים שהתחוללו בחייהן של חברות שעברו להתיישבות קבע בזמן ה"מהפכה החקלאית", שהתרחשה במזרח התיכון בתקופה הנאוליתית, לפני 10,000 שנה. באמונות ובמנהגי הפולחן שנוצרו באותם ימים אפשר למצוא את המקור לתפיסות העולם של הדתות המאוחרות יותר, מהן המלווות אותנו עד ימינו.

ארץ ישראל היתה אחד ממוקדי ההיווצרות של הדתות המאורגנות. מסכות, צלמיות, פסלי אבות, גולגלות מכוירות, מבנים מסתוריים וממצאים מרהיבי עין אחרים שהתגלו באתרים פרהיסטוריים בארץ הם ציוני דרך במסע המרתק אל המחוזות הקדומים של הדת והמיתולוגיה: מ " חפצי העוצמה" הקמאיים - הקמיעות ואביזרי המאגיה, המבטאים את קשריו של היחיד עם העולם העל-טבעי - ועד דמויות האלים וכלי הפולחן ששימשו את צורכי הדת של הקהילה כולה; מפולחני הרוחות שהתרחשו בעמקי המערות ובחדרי הפולחן הביתיים ועד החגיגות העונתיות במתחמים המקודשים, שהקדמונים נהגו לערוך בהם את טקסי הניצחון על כוחות התוהו וחידוש הזמן. אירועים אלה מן העידן שקדם להמצאת הכתב הונצחו במיתוסים הראשונים שנכתבו בתרבויות המזרח הקדום. באמצעות סיפורי הבריאה המקראיים, המשמרים כמה מן המיתוסים של תרבויות עתיקות-יומין אלה, מהדהדת עד היום המורשת הפרהיסטורית בסיפורי הבריאה של הדתות המונותאיסטיות.

ההתחקות אחר ראשיתן של הדתות היא גם ניסיון לפענ את מותר האדם. שכן, היבטים אחרים של התרבות האנושית - האמנות, המוזיקה, הדרמה והמחול - נולדו שם, בימים ההם, מן הפולחן. אמיל דירקהיים, אבי האסכולה הסוציולוגית בחקר הדת ומגדולי ההוגים במאה ה-20, כתב: "בתחילה שלטה הדת על הכול; כל מה שהיה חברתי, היה דתי; שני העולמות היו זהים. ואז, אט-אט, שחררו הפונקציות הפוליטיות, הכלכליות והמדעיות את עצמן מן הדת, והתבססו בנפרד מן האמונה ומן הפולחן. האל, שבתחילה נכח בכל היחסים האנושיים, נסוג בהדרגה והשאיר את העולם לאדם".

 

 

הספר "הולדת המיתולוגיה" המלווה את התערוכה, יראה אור בקרוב בסדרה "מיתוסים" של הוצאת מפה, במהדורה מיוחדת של הוצאת מפה ומוזיאון ישראל.

"נחש", חרותת דגם "מיאנדר" על חפץ סמלי
נתיב הגדוד, עמק הירדן
התקופה הנאוליתית הקדם-קרמית א, האלף ה-9 לפני הספירה
חלוק נחל, 22.3x15 ס"מ
קצין המטה לארכאולוגיה במינהל האזרחי לאזור יהודה ושומרון ,
מוצג במוזיאון ישראל, ירושלים



בראשית: הסיפור האמיתי - הולדת המיתולוגיה

( להורדת -Download Quicktime 7 - Mac / Win 2000/XP
Download Quicktime 6.5 - Win 98/Me)

© Created by Gershgal Media Projects
למאגר התערוכות , מוזיאון ישראל | מוזיאון ישראל, ירושלים | כל הזכויות שמורות © מוזיאון ישראל, ירושלים 1995-
To The Israel Museum Exhibition Online | The Israel Museum, Jerusalem | Copyright © The Israel Museum, Jerusalem 1995-