בראשית יופי של ספר קאמרה סאקרה דמדומים יופי וקדושה אוצרות חדשים דף הבית אורים בגוף וברוח

" אנו בארצות הממוזגות נוהגים לומר על בן-אדם עני שאין ידו משגת לקנות לעצמו מלבוש; בני אורינוקו אומרים, 'האדם אביון כל-כך עד כי אין הוא יכול לצבוע מחצית מגופו'"
מיומניו של אלכסנדר פון-הומבולדט,חוקר ומלומד בן המאה ה-19

בני-אדם הם היצורים היחידים המודעים לעצמם ולגופם. לעור הגוף נודעת חשיבות מיוחדת, משום היותו השכבה המבדילה את העצמי מהעולם החיצון - מעין אזור דמדומים שבין החוץ לפנים - והוא משמש מצע לביטוי אמנותי, שבעיטוריו טמונה קשת רחבה של משמעויות. עמים רבים באמריקה ובאפריקה משתמשים בגופם כאמצעי לביטוי כישוריהם היצירתיים, חותכים בו כגלפים בעץ או כפסלים. האופנים המגוונים של ההתערבות בצורת הגוף - צביעת הגוף, קעקועו וצילוקו, שיוף השיניים ועיצוב הגולגולת - מעידים אפוא על השימוש בגוף כבבד ציור, ועל העלאתו למדרגת יצירת אמנות חיה (ראו איור 1).

צלמית אימהות
בני באולה, חוף-השנהב
שלהי המאה ה-19 - ראשית המאה ה-20
עץ וצבען; גובה 40 ס"מ
מתנת אנה רוג'ין, ניו-יורק
לידידי מוזיאון ישראל בארה"ב
1. אישה בפנים צבועים, חזה מקועקע וצילוק, מיניקה תינוק
חליסקו, מערב מקסיקו
250 לפני הספירה - 250 לספירה
חרס וצבען; גובה 29.5 ס"מ
מתנת ארנולד מרמונט ורעייתו, שיקגו,
לידידי מוזיאון ישראל בארה"ב

הדחף להעברת מסרים וליצירת אמנות הוא מהתכונות המגדירות את הטבע האנושי, וקישוט הגוף הוא עוד סוג של שפה - שפת סמלים. השימוש באיקונוגרפיה מדויקת הופך את הגוף למסר, ועדיים ותלבושות שנוספים לו עושים אותו למעין סמנטיקה חיה.

4. צלמית אישה (לו מה = הרעיה המבוכרת)
בני דאן, חוף-השנהב
שלהי המאה ה-19- ראשית המאה ה-20
עץ; גובה 40 ס"מ
מתנת פיית-דוריאן ומרטין רייט, ניו-יורק,
לידידי מוזיאון ישראל בארה"ב, לזכר אברהם יאנוף

3. דיוקן אידאלי של אל התירס עם גולגולת מעוצבת ושיניים משויפות
תרבות המאיה, צ'יאפאס, מקסיקו
900 - 600 לספירה
אבן, טיח מכויר וצבען; גובה 46 ס"מ
מתנת ארני ומילי גלימטשער, ניו-יורק,
לידידי מוזיאון ישראל בארה"ב,
לזכר סטיבן קליין

2. ראש-מופת של דמות רמת-מעלה
בני יורובה, ממלכת איפה-איפה, ניגריה
המאה ה-12 - המאה ה-15 בקירוב
חומר וצבע; גובה 15.3 ס"מ
רכישה בנדיבות פייר אמרוש, פריז
ולאנס אנטוויסטל ושות', לונדון, לכבודו של מרטין רייט
ובסיוע רנה וחיים גרוס, קרטיס כץ ומשפחתו, תאגיד קרן משפחת נאש,
משפחת פיית-דוריאן ומרטין רייט ותורם עלום-שם,
לידידי מוזיאון ישראל בארה"ב

כשם שבמחשבה המערבית נקשר ה'יפה' עם ה'טוב', כך גם באמנות המקודשת בתרבויות אפריקה ואמריקה, ובשפות רבות באזורים הללו אותה המילה מייצגת את שני המושגים. אמנות הגוף מבטאת הן את הקודש הן את החול; היא יכולה ל סמל את אמונתו הדתית של האדם, אך יכולה גם ללמד על מעמדו החברתי, על הישגיו, על זיכרונותיו, תשוקותיו ותולדות חייו. זוהי בעצם שפה חזותית שמעורבים בה סמלים משותפים, מיתוסים וערכים חברתיים (איורים 2,3). באמצעות קישוט הגוף מתוארים מושגי סדר ואי-סדר חברתי, ומוגדרים כוחות ומעמדות.

דפוסי טקסים מסייעים למשתתפים לעבור מהמישור הארצי לעולם רוחני. במימוש ההעברה הזאת אמנות הגוף ממלאת תפקיד חשוב, שכן רואים בה חוליה מקשרת בין בני-האדם לבין העולם העל-טבעי, ובינם לבין האבות הקדמונים והרוחות. קעקועים, ציור גוף וצלקות (איור 4) נחשבים גם בעלי סגולות הגנה - מסייעים להרחיק את הרע ומבטיחים פריון ומזל טוב. כך למשל, נשות לולואה מתקשטות בצלקות היוצרות מעגלים קונצנטריים סביב טבורן ונחשבות סגולה ללידה, לצמיחה ולחיים. אמנות הגוף ממלאת תפקיד חשוב ברבים מהטקסים שעניינם מעבר, ריפוי, מלחמה וחקלאות.

דמות טקסית של אישה בכיסוי ראש עשוי נוצות,
מנוקבת ומשופעת בעגילים
חמה קואקה, אקוודור
350 לפני הספירה - 400 לספירה
חרס וצבען; גובה 33 ס"מ
מתנת רחל אדלר ואנה רוג'ין, ניו-יורק,
לידידי מוזיאון ישראל בארה"ב

5. בובת פריון (אקואבה)
בני אשאנטי, גאנה
שלהי המאה ה-19 - ראשית המאה ה-20
עץ; גובה 32.5 ס"מ
מתנת ד"ר ישראל ומיכאלה סמואלי, ברוקלין, לידידי מוזיאון ישראל בארה"ב

גוף יפה נתפס גם כגוף בריא. צילוק יכול להעיד על התגברות על מחלה, על הישגים גופניים יוצאים-מן-הכלל, או על תכונות גופניות או מוסריות המשמשות מופת. הוא יכול לרמז על עמידות, וגם על הבלגה ועל תחכום. צלקות מסוימות מדגישות את בריאותו של העור ואת שלמותו, ולצד צורות אחרות של שינויי גוף וקישוט, יכולות לחשוף את איכויותיו הפנימיות של האדם ואת הלוך רוחו. צילוק קושר את היופי גם לקדושה: בחברות מסוימות באמריקה צלקות שנעשות בהקזת דם נחשבות יפות מעצם היותן תוצאה של הקרבה עצמית המתפרשת כמחווה לאלים.


6.
צלמית אישה מושלמת (סיקה בלאווה)
בני באולה-אטוטו, גאנה
שלהי המאה ה-19 - ראשית המאה ה-20
עץ ועלי זהב; גובה 22.5 ס"מ
אוסף ארתור ומדלן שאלט לג'ואה,
שציוותה מדלן שאלט לג'ואה
לידידי מוזיאון ישראל בארה"ב

קישוט הכרוך בכאב הוא גם דרך לשפר את ההופעה החיצונית, והתערבויות בצורת הגוף כגון עיצוב צורת הראש (איור 5), צילוק (איור 6) וכן ניקוב האף, האוזן והשפה נחשבים סמל ליופי ולעידון ונעשים כדי להגביר את המשיכה הגופנית אל האדם. לשינויים האלה דבקה משמעות של קדושה, והם נעשים לגברים ולנשים כאחד, לעתים סמוך לרגע לידתם.

קסדת מסכה של אגודת בונדו (סנדה)
בני מנדה, סיירה לאון
ראשית המאה ה-20
עץ וצמידה שחורה; גובה 40.2 ס"מ
מתנת ד"ר אלכסנדר הניג ורעייתו, ריוורדייל, ניו-יורק
לידידי מוזיאון ישראל בארה"ב

7. ראש אישה עם תסרוקת מהודרת ומצח מצולק
ורקרוס הקלסית, מקסיקו
600 - 300 לספירה
חרס וצבען; גובה 28 ס"מ
מתנת ארנולד מרמונט ורעייתו, שיקגו,
לידידי מוזיאון ישראל בארה"ב

תסרוקות (איור 7), קישוטים ותלבושות ניתנים להסרה או להחלפה וצביעת הגוף כמעט שאינה משנה את פני הגוף ואילו לצילוק ולקעקוע אופי חודרני - ומשום כך השפעתם על העור נצחית. כמוה גם עיצוב הגולגולת ושיוף השיניים (איור 8 מימין). אידאל היופי משתנה מתרבות לתרבות; מה שמתואר במערב במונחים שליליים כגון 'השחתה' או 'הטלת מום', במקום במונחים הניטרליים 'עיצוב', 'שינוי' ו'שיוף', מייצג בקרב תרבויות באפריקה ובאמריקה סמלי מעמד, כוח ויופי. הפעולות הללו נתפסות כביטוי לתרבות האנושית ולתחכום, וכמבדילות את האדם מהטבע ומעולם החי. הידור קוסמטי נחשב אמצעי המכבד את גוף האדם, או בלשונם שלהם - נשמתו של אדם תחוש שלא בנוח בתוך גוף שלא עבר שינוי. שינויי גוף קשורים אפוא באמריקה ובאפריקה להוצאת גוף האדם ממצבו הטבעי והעלאתו לעולם הרוחני.

דמות טקסית של אישה בלבוש מהודר
ובתסרוקת מפוארת
נופילואה, ורקרוס הקלסית, מקסיקו
900 - 600 לספירה
חרס וצבען (פיגמנט); גובה 25.8 ס"מ
מתנת ארני ומילי גלימטשער, ניו-יורק,
לידידי מוזיאון ישראל בארה"ב

8. דמות טקסית של אישה בלבוש מהודר עוטה מסכת בעל-חיים
נופילואה, ורקרוס הקלסית, מקסיקו
900 - 600 לספירה
חרס וחיפוי לבן; גובה 38 ס"מ
מתנת סת ואן מרין, ניו-יורק,
לידידי מוזיאון ישראל בארה"ב

עדות לעתיקותם ולתפוצתם של שינויי פנים וגוף נראית על חפצי אמנות כגון כלים, פסלים, צלמיות ומסכות וכן בעדיים - עיטורי אוזניים, נזמי אף ושפתיים. החפצים המוצגים בתערוכה משתייכים לתרבויות ממערב סודן, מחוף גינאה, מניגריה, מזרח אפריקה ומרכזה, מקסיקו ומרכז אמריקה, מאזור האנדים ומהאמזונס, ומשתרעים על פני תקופה ארוכה מאוד - מ-1300 לפני הספירה ועד למאה ה-20. כמה מהמסורות המיוצגות כאן תקפות עד ימינו אלה ומספקות, מעבר לערכים ולתפיסות שלנו, מבט על מושגי יופי אחרים בתכלית.

ראש מדומה להצבה על צרור קבורה
נסקה, פרו
600 - 300 לספירה
כותנה, זהב, נוצות, שער אדם וצבען; גובה 32 ס"מ
מתנת גלריה מרין, ניו-יורק,
לידידי מוזיאון ישראל בארה"ב

9. מסכת קסדה
בני קובה / בני קטה, הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו
ראשית המאה ה-20
עץ, רפיה וצבען; גובה 45 ס"מ
מתנת גסטון ט' דה-הבנון, ניו-יורק
לידידי מוזיאון ישראל בארה"ב

למאגר התערוכות , מוזיאון ישראל | מוזיאון ישראל, ירושלים | כל הזכויות שמורות © מוזיאון ישראל, ירושלים 1995-
To The Israel Museum Exhibition Online | The Israel Museum, Jerusalem | Copyright © The Israel Museum, Jerusalem 1995-