המדיום הוא המסר
הדפסי פופ מאוסף מוזיאון ישראל, ירושלים
במוזיאון הנגב לאמנות, באר שבע

מ-11 ביוני עד 18 באוקטובר, 2014

מקום: מוזאון הנגב לאמנות, באר שבע

אמן: קלאס אולדנבורג, ג'ספר ג'ונס, דיויד הוקני, ריצ'רד המילטון, אנדי וורהול, רוי ליכטנשטיין, אדוארדו פאולוצי, ר.ב. קיטאי, רוברט ראושנברג, לארי ריוורס ועוד.

X

אוצר/ת: דליה מנור

חומרים: הדפסים

ההדפס האמנותי זכה לפריחה חסרת תקדים בשנות השישים והשבעים של המאה העשרים. להתפתחות זו היה קשר הדוק ליצירתם של אמנים המזוהים עם זרם אמנות הפופ בארצות הברית ובבריטניה באותן שנים. אמנות הפופ נודעה ביחסה האוהד לכל הכרוך בשכפול ובהעתקה: הייצור ההמוני וההפצה של מוצרי צריכה ושל דימויים; המשיכה לחומרים פופולריים כמו ספרי קומיקס, תצלומי ידוענים ומודעות פרסומת; שפה חזותית בעלת אופי מכאני-תעשייתי. לכל אלה נודעה השפעה עמוקה על פיתוח ההדפס כאחד מן האמצעים האמנותיים הרווחים והמצליחים של התקופה. 
ההדפס האמנותי, יצירה מודפסת על גבי נייר במספר עותקים, נולד בתרבות המערב בתקופת הרנסנס יחד עם הופעת הספר המודפס. לטכניקות ההיסטוריות -- חיתוך עץ, תחריט ותצריב – נוסף במאה התשע עשרה הדפס האבן (ליתוגרפיה) שהתפתח גם לשימושים מסחריים בעיתונות ובכרזות פרסומת. במאה העשרים זכה לפיתוח הדפס הרשת (הידוע גם כהדפס משי). בדומה לתחריט ולתצריב גם הליתוגרפיה מבוססת על פי רוב על עבודת יד על גבי לוח ההדפסה, ואילו הדפס הרשת אפשר הדפסת צורות שטוחות וצבעוניות, פני שטח נעדרי "כתב יד" אישי, קולאז' מחומרי דפוס קיימים ושימוש בצילום – מה שהקנה לו פופולריות בקרב אמני הפופ.
פריחתו של ההדפס קשורה בשאיפה של האמנים להפיץ ולאפשר לרבים לרכוש את אמנותם וכך לערער על הילת הייחודיות של האורגינל החד-פעמי. האימוץ של חומרי יום-יום מעולם התקשורת, הצרכנות והבידור סייע להם להתרחק מן ההצמדה המקובלת בין האמנות לבין הביטוי האישי-הביוגרפי. בחינה מחדש של התוצר האמנותי ויחסו לשאר המוצרים והדימויים הובילה לטשטוש גבולות בין הדפס אמנותי לבין כרזת פרסום ובין הדפס לבין רפרודוקציה. כך התחדדו שאלות עקרוניות על מהות המקור והמקוריות, על אותנטיות ועל מעמד היוצרים ויצירתם. סוגיות אלה קיבלו חשיבות מרכזית בימינו, כאשר העתקה והפצה המונית של יצירות הן בליבו של העולם הדיגיטלי. גם הריבוי הבו-זמני של דימויים ממקורות שונים על גבי המסך – תופעה מוכרת למשתמשי המחשב – הופיעה כבר בהדפסי הפופ.
בהשאלה מביטוי שטבע בשנות השישים חוקר התקשורת הנודע מרשל מקלוהן, המדיום הוא המסר, התערוכה מבקשת להצביע על המשקל המכריע שהיה להדפסי הפופ בהפצה של אמנות זו בקרב קהל הולך ומתרחב; על ההשפעה של הפיתוחים בטכנולוגיות הדפוס על השפה האמנותית שלהם; ועל הזיקה ההדוקה של עולם התעשייה והצרכנות ל עולם האמנות המגולמת בהדפס עצמו.
כל העבודות בתערוכה הן מאוסף מוזיאון ישראל, ירושלים.