בוטיצ'לי, הבשורה, 1481
יצירת-מופת נדירה מפירנצה, גלריה אופיצי

מ-17 בספטמבר, 2013 עד 11 בינואר, 2014

מקום: האולם לציורי-מופת על-שם אהרון ובלימה שיקמן

אמן: סנדרו בוטיצ'לי

אוצר/ת: שלומית שטיינברג

את תמשיח-הקיר, המתאר את האירוע שבו המלאך גבריאל מבשר לבתולה מריה שהיא נושאת ברחמה את בן האלוהים, צייר האמן האיטלקי בן המאה ה-15 סנדרו בוטיצ'לי, מעל הכניסה לבית-חולים בפירנצה שטיפל בעיקר בילדים נטושים. מסורת תיאור הבשורה למריה קדומה מאוד, והנושא המקפל בתוכו את סוגיית טבעו האלוהי והאנושי של ישו רווח ביותר באיקונוגרפיה הנוצרית. בתיאורי "הבשורה" האיטלקיים נראית מריה לעתים קרובות בחצר ביתה או במרפסת עמודים, עסוקה ברקמה או בקריאה, ואילו בתיאורים שמקורם בארצות השפלה הצפוניות והקרות היא מתוארת בתוך חדר. בציור זה לא זנח בוטיצ'לי את מסורת הציור הפלורנטינית שהוא השתייך אליה ויצר קשר פנים-חוץ מרתק, כשצייר את גבריאל הנכנס אל אכסדרת הבית מרחף אל עבר העלמה הכורעת ברך, בידו שושן צחור סמל לבתוליה, וקרני זהב אופקיות מלוות אותו ומרמזות על נוכחותו הנעלמת של האל. גם מראה הגן המוקף חומה מבוצרת שכיח בציורים האיטלקיים מאותה עת. הפרספקטיבה החד-מגוזית שבה קווי הרצפה נפגשים כולם בפניו הנאות של המלאך נועדה להדגיש את חשיבותו של השליח השמימי ואת המסר החשוב שהוא עתיד למסור.  ההר העגול הנראה בעומק התמונה הוא לפי הסיפור בברית החדשה, הר תבור. התבור קשור לסיפור חייו הבוגרים של ישו, שכן בו חלה ההשתנות (הטרנספיגורציה): ישו הפך ליישות קורנת אור ואלוהים הכיר בו כבנו. קרני האור החוצות את תמשיח-הקיר משמאל לימין ומראה ההר שבאופק מאששים למאמין הנוצרי את מה שהוא כבר יודע היטב: התינוק שהבתולה נושאת ברחמה לא יהיה בן-תמותה רגיל.

דפדפת באנגלית ובעברית, חינם