Sands of Time:
The Work of Micha Ullman

About the exhibition
Wedding
Sculpture
Under
Who What
Sand Tables
Equinox
Library
Library Drawings
Sky
Month
Meals
Films
Credits

  על אודות התערוכה
חתונה
פיסול
למטה
מי מה
שולחנות חול
יום השוויון
ספרייה
רישומי ספרייה
שמים
יֶרח
רישומי ארוחות
סרטים
תודות

שעון-חול:
עבודתו של מיכה אולמן



 

Meals

Works on paper play a central role in Micha Ullman's oeuvre. In the early stages of his career as an artist and as a teacher, he produced mainly drawings and etchings. Later, as a sculptor, he continued to devote a great deal of time to the creation of drawings based on his sculptures, through which he attempted to better understand better the connections, feelings, and contentual and contextual concepts evoked by his sculptures.

Thus were born the images and forms displayed in the exhibition, from a series of activities which are not a part of the painting tradition: spreading material on paper by means of a hand or a brush, marking the work with fingernails, imprinting objects on paper, moving water mixed with sand on the page by means of tipping the page from side to side, or tipping over a glass of water onto a surface of moist, dark paint. These drawing processes occasionally occur on their own, without any intervention on the part of the artist.

The paper on which these drawings were created was dipped in a bit of water on the bottom of an appropriately-sized container. Ullman placed a cup filled with black pigment diluted with water on the sheet of paper. The bottom of the cup is visible on the paper, creating a sort of negative image of the cup. A cup filled with water diluted with white pigment was placed across from that one. Then he tipped both cups over, leaving them lying on their sides on the paper and creating impressions of the recumbent cups. Water poured out of each cup, mixing and diluting the water from the other cup. Clear water penetrated the territory of black water, and black water permeated the territory on the opposite side. 

These drawings were not complete until, a few days later, the water was absorbed by the paper and the paper dried. The marks left by the cups and the water create a kind of landscape or system of cosmic figures.

The drawings create themselves, and the artist's involvement is minimal because reality, natural processes, the laws of physics and chemistry create the work.

Ullman says of this method that, as the artist, he merely prepares the conditions in which the art is created. But the work nonetheless embodies great beauty, mystery, and lyricism, and a certain theatrical quality: the cups fall; the atmosphere is one of cosmic events; there is a dramatic meeting of black and white, light and shadow. The meeting and mutuality of opposing forces are at the heart of the content of Ullman's work.

To Works on Paper »


רישומי ארוחות

לעבודה על נייר שמור מקום חשוב מאוד ביצירתו של מיכה אולמן. בשנותיו הראשונות כאמן ומורה הוא יצר בעיקר תחריטים ורישומים, וגם בהמשך דרכו כפסל הקדיש זמן רב להתקנת רישומים בעקבות פסליו וביקש להבין באמצעותם טוב יותר את מכלול ההקשרים, התחושות והרעיונות הצורניים והתוכניים שהפסלים מעלים. כך נולדו דימויים וצורות שהוצגו בתערוכה מסדרות של פעולות שאינן מתחום המסורת הציורית: מריחה ביד או במברשת, סימון בציפורני האצבעות, הטבעת עקבות חפצים על הנייר, הנעת טיפות מים רוויות חול על פני דף הנייר באמצעות הטייתו מצד לצד או הפלת כוס מים על משטח צבע לח כהה. תהליכי הרישום האלה מתרחשים לעתים מעצמם, כמעט בלי התערבות האמן.

בעבודה שלפנינו היה דף הנייר שעליו נוצר הרישום טבול במעט מים על קרקעית מכל בגודל מתאים. אולמן הניח על גבי גיליון הנייר כוס מלאה במים מהולים בצבען (פיגמנט) שחור - בעצם צבע מים רגיל. אפשר להבחין בסימן שתחתית הכוס הטביעה בנייר - כעין תשליל (נגטיב) של כוס. ממול הניח כוס מלאה מים מהולים בצבע לבן. אחר כך הוטו שתי הכוסות על צדן והונחו מוטלות על גבי הנייר. אפשר לראות את עקבות הכוסות במצב הזה. הנוזלים נשפכו מן הכוסות והחלו להימהל ולהתערבב, המים הצלולים חדרו לטריטוריה של השחור והשחור חלחל אל הטריטוריה שממול. הרישום הסתיים רק אחרי מספר ימים כשהמים נספגו בנייר ויבשו. סימני הכוסות והמים יצרו מעין נוף או מערכת צורות קוסמיות. הרישום נוצר כאילו מעצמו ומעורבותו של האמן הייתה מזערית כי המציאות ותהליכיה, חוקי הפיזיקה והכימיה  - הם שיצרו את העבודה. אולמן אומר על צורת העבודה הזאת שהוא, האמן, רק מכין את התנאים להיווצרות האמנות.

ועם זה יש בעבודה הזאת יופי גדול, מסתורין ופיוטיות וגם דרמה מסוימת - תאטרון של כוסות שנפלו, אווירה של אירועים קוסמיים, מפגש דרמטי של לבן ושחור, אור וצל. המפגש וההדדיות של כוחות שונים זה מזה הם הרי ליבת התוכן של עבודותיו של אולמן.

לעבודות על נייר »

 
   
 
   
 

Breakfast, 2010
Watercolor on paper
Collection of the artist

לחץ להגדלת התמונה

ארוחת בוקר, 2010
צבעי-מים על נייר
1000x700 מ"מ
אוסף האמן

 

     
 

Lunch, 2010
Watercolor on paper
Collection of the artist

לחץ להגדלת התמונה

ארוחת צהרים, 2010
צבעי-מים על נייר
1000x700 מ"מ
אוסף האמן

 

     
 

Supper, 2010
Watercolor on paper
Collection of the artist

לחץ להגדלת התמונה

ארוחת ערב, 2010
צבעי-מים על נייר
1000x700 מ"מ
אוסף האמן

 
     
 

Late-Night Supper, 2010
Watercolor on paper
Collection of the artist

לחץ להגדלת התמונה

ארוחת לילה, 2010
צבעי-מים על נייר
1000x700 מ"מ
אוסף האמן

 

למאגר התערוכות , מוזיאון ישראל | מוזיאון ישראל, ירושלים | כל הזכויות שמורות © מוזיאון ישראל, ירושלים 1995-
To The Israel Museum Exhibition Online | The Israel Museum, Jerusalem |
Copyright © The Israel Museum, Jerusalem 1995-
עיצוב האתר: חיה שפר | site design: hayasheffer