Gil Marco Shani

The paintings of Gil Marco Shani are characterized by monochromatic backgrounds and lines of uniform width. His figures are described in general, expressionless outlines, much like the kind of illustrated 'everyman' of instruction manuals that displays no emotion or mood. The two workmen in Shani's work, The Wallpaper Hangers, are identical clones, as is common in such illustrations. The tension in the painting derives from the likelihood of physical contact between the two. In Lovers and Bus, Shani depicts a touching scene of lovers embracing before departure. The waiting bus marks time, leavening the tension of the farewell. The emotionally charged moment of intimacy is confined within restraining lines that cloak anatomy, and compel both the artist and the characters to curb body language and ardor.

03

גיל מרקו שני

ציוריו של גיל מרקו שני מאופיינים ברקע אחיד ובעובי קו אחיד. דמויותיו מתוארות בקווי מתאר כלליים ומשוללות כל הבעה, מאפיינים מובהקים של ספרי הדרכה המבקשים לצייר מעין כל-דמות בקווים שאינם מסגירים רגש, מצב-רוח או ביטוי אישי אחר. בציור "מדביקי הטפטים", שני הגברים העסוקים בפעולה פיזית נראים כאילו שוכפלו, כמקובל בסוג כזה של איורים. המתח ביניהם נוצר מהאפשרות הסבירה שיתחככו זה בזה. בציור "זוג אוהבים ואוטובוס" מציג שני סצנה של פרידה מרגשת של זוג אוהבים טרם נסיעה. האוטובוס הממתין כמוהו כשעון חול המגביר את מתח הפרידה. רגע טעון רגש זה של זרימה אינטימית וחיבור בין אוהבים כלוא בין קווים מרסנים המוחקים איברים ומחייבים גם את הדמויות המצוירות וגם את הצייר
לשלוט בתנועות הגוף ולאפק את הרגש.

 
 


 


 

 

Lovers and Bus, 2008
Acrylic and marker on canvas
240×190

לחץ להגדלת התמונה

זוג אוהבים ואוטובוס, 2008
אקריליק ומדגש על בד
190×240

 

     
 

The Wallpaper Hangers, 2008
Acrylic and marker on canvas
280×224

לחץ להגדלת התמונה

מדביקי הטפטים, 2008
אקריליק ומדגש על בד
180×224

 

למאגר התערוכות , מוזיאון ישראל | מוזיאון ישראל, ירושלים | כל הזכויות שמורות © מוזיאון ישראל, ירושלים
To The Israel Museum Exhibitions Online | The Israel Museum, Jerusalem | Copyright © The Israel Museum, Jerusalem